Terug naar dag 10 Home Costa Rica
Verder naar dag 12

Dag 11: Puerto Vieja - Tortuguero NP

Dinsdag 31 Oktober 2006

Een grote groep Brulapen is vanochtend al vroeg in de weer, zodat we geen wekker nodig hebben. We hebben wederom niet echt lekker geslapen vanwege de klamme lakens. Aangezien we ons ontbijt onderweg zullen nuttigen, hebben we nog even de tijd om op kikkerjacht te gaan. Om kwart voor 7 komt Geert onze koffers halen, want we blijken de laatste te zijn (oeps). Direct daarna vertrekken'Delmonte' verwerkingsstation we met de rest van onze spullen naar de receptie om onze rekening te betalen. Kwart over 7 vertrekken we richting Tortuguero. Na ongeveer driekwartier rijden, stopen we bij een soort benzine station waar ook broodjes worden verkocht. Hier kunnen we ontbijten. We bestellen 2 eenvoudige broodjes met kaas en wat joghurtdrank. Terwijl we aan een tafeltje zitten te eten, komen er een paar lokale jongens bij ons zitten. Dat is in het begin wel grappig omdat we elkaar natuurlijk helemaal niet verstaan, maar op een gegeven moment beginnen ze te klieren. Gelukkig wordt er net aanstalten gemaakt om te vertrekken, zodat we van ze af zijn. In Siquirres wordt er nog even gestopt, zodat Geert zijn krantje kan kopen.

Na ongeveer een uurtje rijden, verlaten we de hoofdweg en gaan we verder over een stoffige onverharde weg. Links en rechts van de weg zien we bananenplantages. Bij het 'Delmonte' verwerkingsstation maken we een korte stop. Het is erg interessant om te zien hoe de bananen van het land verwerkt worden in verschillende stadia's (van tros tot doos). Het is hard werken voor de mensen om de doorlopende stroom van bananentrossen bij te kunnen houden. Voor het verwerkingsstation staan verschillende mannetjes die kokosmelk verkopen. De meeste van deze mannetjes hebben een wel heel eigenaardig huisdiertje namelijk een neushoornkever. Tegen betaling mag je het beestje vasthouden en fotograferen.  Sheila heeft schijnbaar al haar charmes in de strijd gegooid en krijgt de kever en het kokosmelk helemaal gratis.

Rond half 11 arriveren we bij de opstapplaats voor de boot naar Tortuguero. Het is een smalle lange boot, die we met 12 Spanjaarden delen. Vrij in het begin van de tocht zien we een paar prachtigeLepelaars - Roseate Spoonbills roze lepelaars tussen een grote groep witte reigers staan, geweldig! Gelukkig mindert de kapitein wat vaart, zodat we wat mooie plaatjes kunnen schieten. Tijdens de tocht kijken we onze ogen uit. We moeten af en toe wel goed op letten voor het opspattende water. De omgeving is echt prachtig, maar we hebben toch wel net iets te veel haast om alles op ons gemak en goed te kunnen bekijken. Na ruim anderhalf uur varen komen we bij onze 'Jungle Lodge' aan. Precies op tijd, want een heerlijke lunch staat al op ons te wachten. Terug op de kamer worden we door Cees weer naar buiten geroepen. Er zit namelijk een toekan heel dichtbij in de boom. Het beestje is helemaal niet bang en zit op zijn gemak te eten. Het is echt een grappig gezicht hoe hij de besjes uit de boom plukt en opeet. Aansluitend gaan we met de boot naar Tortuguero waar we het ccc-centrum (Carribean Conservation Coorporation) bezoeken. Hier krijgen we een voorlichtings filmpje over de zeeschildpad te zien. Vervolgens slenteren we wat door het dorpje en over het strand. We proeven duidelijk een relaxte Caribische sfeer in het dorp.

Eenmaal terug in het hotel blijken er 2 brulapen en een slingeraap in de boom te zitten. Ze vermaken zich prima in de bomen en lijken zich ook totaal niet aan ons te storen. Het is wel heel bijzonder om brulapen en slingerapen zo dicht bij elkaar te zien zitten. Normaal gesproken zijn het rivalen van elkaar en moeten ze niets van elkaar hebben. Het lijkt er dan ook op dat de slingeraap bij zijn familie is verstoten en aansluiting heeft gevonden bij de brulapen. Het diner is om 7 uur in het restaurant van het hotel. Met de uitstekende lunch in gedachte lopen we naar het restaurant. Er is nog helemaal niemand te bekennen. De rest van de groep blijkt nog lekker aan de bar te borrelen (Happy Hour). Maarja nadat we een rondje langs het buffet hebben gemaakt, besluiten we toch echt niet langer te wachten en vallen we aan. Heerlijk! Al gauw komen de borrelaars ook aan tafel. Rond 9 uur beginnen de ogen weer wat zwaar te worden en nemen we afscheid van de groep.