Dag 2 Home Ethiopië
Verder met dag 2

Dag 1: Schiedam - Addis Abeba
Woensdag 14 maart 2012

Na ruim een jaar is het eindelijk weer zo ver, de koffers mogen gepakt worden. Om vijf voor half vijf loopt de wekker af en is het tijd om op te staan. Een kleine drie kwartier later komt Riet al aan. Nog even snel de laatste dingetjes bij elkaar grijpen als de taxi netjes op tijd om half 6 arriveert. Op de weg is het nog heerlijk rustig zodat we zoals gewoonlijk weer veel te vroeg op Schiphol arriveren. De incheckbalie is nog niet eens open. We besluiten om eerst op zoek te gaan naar de Foxbalie voor de koffer labels. Gelukkig zijn deze dames wel al aanwezig en kunnen we onze kofferlabels schrijven en aan de koffers hangen. Eenmaal terug bij de incheckbalie blijkt dat we via de computer moeten inchecken. Gelukkig krijgen we hulp van een dame bij alle stappen. Al het begin is moeilijk, maar bij nader inzien stelt het toch niet al te veel voor. De koffers kunnen we bij de balie afgeven, zodat we onze handen lekker vrij hebben. Als we door de controle heen zijn, gaan we eerst even lekker een bakkie koffie drinken. We hebben van meneer Vermey genoeg zakgeld meegekregen.

De tijd vliegt en voordat we het in de gaten hebben is het 10 voor half negen en kunnen we beginnen met boarden. Het instappen verloopt voorspoedig zodat we precies om negen uur de lucht in gaan. OnderwegNa een klein uurtje vliegen komen we op het vliegveld van Frankfurt aan. Met de bus worden we naar de ingang van de gate gebracht. We hebben behoorlijk wat tijd over, zodat we allereerst op zoek gaan naar gate A42 voor de foto cache. We hebben geluk want we komen aan bij gate B35 zodat het niet al te ver lopen is. De mensen rondom gate A42 kijken ons enigszins vreemd aan als we een foto maken van het gate nummer wat aan het plafond hangt. We zijn ruim op tijd weer terug bij de juiste gate zodat we nog even lekker de tijd hebben voor een tweede kopje koffie. Om 10 over half 11 worden we al verwacht om te gaan boarden. We worden wederom met een busje naar het vliegtuig gebracht. Om 1 uur precies gaan we de lucht in voor ons tweede en laatste stuk naar Addis Abeba. Na een klein uurtje krijgen we een heerlijke lunch geserveerd. Het bestaat uit vis met rijst, een bakje sla met garnalen, een broodje met camembert en een heerlijk perzik toetje. Na de lunch kunnen we kiezen uit een rijk film arsenaal op de computer in de stoel. Het aanbod is groot dus het valt niet mee om wat te kiezen. Het wordt uiteindelijk Tintin, wel helaas zonder ondertiteling. De film duurt 1 uur en 45  minuten dus dat is een mooi tijdverdrijf. Na Tintin de volgende film gepakt, Happy Feet 2. Door al die films gaat de tijd lekker snel en voordat we het weten is het al 8 uur. Het diner bestaat uit een smaakvolle pizzapunt met kaas en kalkoen. Tijdens deze maaltijd beginnen we ook meteen met onze malariapillen. Als ik er eentje aan ma wil geven laat in hem vallen tussen de stoelen. Het wordt een heel werk om hem er weer uit te voorschijn te halen maar het lukt.

Om 21:00 arriveren op de luchthaven van Addis Abeba. Eenmaal op de luchthaven worden we met zijn allen naar een hokje geduwd om onze visa te kopen. Het is echt lopende band werk wat een behoorlijk chaotisch verloopt, maar eenmaal uit het hokje zijn we allemaal in het bezit van een visa en mogen we het land in. We maken ook gelijk gebruik van de aanwezig bank en wisselen 800 dollar in voor ongeveer 13.887 BIRR. Bij de koffer controle worden we gematst en mogen we meteen doorlopen. Na deze controle maken we kennis met de groep en onze reisleidster Marja. We moeten even wachten op onze plaatselijke gids Million met de bus. Maar als snel komt hij te voorschijn en lopen we met onze koffers naar de bus. In een kleine 15 minuten komen we bij ons hotel 'Jupiter International' aan, waar we allerlei formuliertjes moeten invullen alvorens we een kamer krijgen toegewezen.  Voor het slapen gaan nog even al het geld verdeeld, waarna we na een heerlijke douche om klokslag 24:00 onder de wol kruipen.