Terug naar dag 15 Home Ethiopië Verder naar dag 17

Dag 16: Langano meer
Donderdag 29 maart 2012

Vandaag hebben we een vrije dag. We worden ondanks dat we geen wekker hebben gezet toch netjes om half 6 wakker. We blijven nog even liggen maar dat zijn we snel zat. We besluiten om een rondje door de tuin te maken. Het is er al behoorlijk druk met allerlei tropische vogeltjes. De kleinste van de drie schildpadden loopt ook weer vrolijk rond buiten zijn verblijf. Een van de tuinmannen zet hem even later weer netjes in zijn verblijf terug bij de andere twee. Rond kwart voor 8 gaan we op weg naar het ontbijt. We zijn samen met Marja de eerste. Het ontbijt is een uitgebreid buffet in de hoek van het restaurant. We zien verschillende soorten verse vruchtensappen, pancakes, toast en diverse eigerechten. We smullen er lustig op los. Tijdens het eten vliegt er een vogeltje keihard tegen de ramen. Het lijkt erop dat hij zijn nek heeft gebroken. Marja vraagt een van de obers om zijn nek om te draaien, maar die kijkt Marja onbegrijpelijk aan. Marja legt het vogeltje buiten bij de boom neer. Niet veel later vliegt ook een tok tegen het raam. Het restaurant is rond van vorm en heeft overal ramen. Waarschijnlijk is dit niet Het steeds ontsnappende schildpadjehelemaal duidelijk voor de vogels. Ik neem een kijkje buiten bij de tok, maar die ziet er onbeschadigd uit en hopt er vrolijk op los. Het vogeltje wat Marja heeft buiten gelegd, lijkt ook te zijn opgeknapt want hij ligt niet meer op zijn plek.

Na het ontbijt pakken we onze spullen om een wandeling langs het meer te gaan maken. Eenmaal beneden blijkt de tuin van het hotel aan beide kanten afgesloten te zijn. Aan de ene kant zien we de lokale bevolking zich zelf en het vee wassen in het meer. Aan de andere kant wordt onze weg versperd door een aantal grote rotsblokken. Bewakers houden aan beide kanten de wacht. Ze geven ons aan dat het niet veilig is om langs het meer te wandelen. Hevig teleurgesteld keren we om en lopen we terug naar de steiger. Op het platje zien we ineens een roodsnaveltok op de grond lopen. De vogel is behoorlijk tam en heel goed benaderbaar. We maken uiteraard meteen van de gelegenheid gebruik om een paar mooie foto’s te maken. Rond half 11 lopen we terug naar onze huisje, waar we gezellig een kopje koffie drinken. De rest van de middag luieren we op het terras van ons huisje aan de tuin. Als we een hapje gaan eten, komen de balispreeuwen gezellig mee eten. Voordat we het weten zit het grasveldje voor ons terras vol met vogels. Sommige zijn helemaal niet bang en komen heel dichtbij. Het lukt me echter niet om ze uit mijn hand te laten eten.

Rond 3 uur maken we een korte wandeling over het terrein en nemen we een kijkje in het winkeltje van het hotel. Bij de receptie ligt een tuinslag water te sproeien waarin de vogels lekker badderen. Het is een komisch gezicht, want sommige vogeltjes zijn echt drijfnat en zien er niet uit. Aansluitend brengen we nog een bezoek aan de roodsnavel tok op het lager gelegen gedeelte van de tuin. Als we weer boven zijn zien we ineens 2 hoppen in de tuin. Het valt echter niet mee om deze twee vast te leggen, want ze houden ons nauwlettend in de gaten. Rond half 5 keren we terug bij ons huisje en drinken we op het terras nog wat. De zon is inmiddels aan het zakken dus wordt het licht ook steeds mooier om te fotograferen. Ik pak snel mijn reserve batterij en ga nog even de tuin in. De vogels zijn echter niet meer in grote getale aanwezig. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de harde wind die is komen opzetten. Dit is ook goed te zien aan de witte schuimkoppen op het meer. Op de terugweg naar het huisje kom ik de kleine schildpad weer tegen. Het is hem weer gelukt om te ontsnappen.

Om 8 uur lopen we naar het restaurant van het hotel voor ons laatste avond maal op Ethiopische grond. Na de heerlijke kippen crèmesoep houdt Caroline een speech om Marja te bedanken voor de fijne begeleiding tijdens onze reis en overhandigd haar de envelop. Aansluitend geeft Marja ook een korte speech. Ze is precies op tijd klaar als het hoofdgerecht wordt geserveerd. De klassieke visschotel met minipatatjes smaakt verrukkelijk. Het nagerecht gaat niet helemaal goed omdat sommige de verkeerde toetjes inpikken. Hierdoor moeten anderen extra lang wachten. Als we onze drankjes hebben betaald keren we terug naar ons huisje voor onze laatste nacht op Ethiopisch bodem.