Terug naar dag 9 Home Myanmar Verder met dag 11

Dag 10: Inle meer – Kalaw, via Pindaya
Dinsdag 26 oktober 2010

Deze ochtend zijn we extra vroeg uit de veren, want we hebben weer een lange reisdag voor de boeg. Om half 7 zitten we netjes aan een heerlijk pancake ontbijt. Voordat we vertrekken verzamelen we nog snel even alle spullen. Na ongeveer 5 minuten rijden, hebben we al onze eerste stop van de dag, het Shwe-yan-pyay-klooster. Dit houten klooster is meer dan honderd jaar oud en heeft prachtige ovale ramen. Ernst-Jan regelt voor ons dat er wat Shwe-yan-pyay-kloostermonniken in het raam gaan staan. Het klooster voldoet volledig aan onze verwachtingen en met de monniken erbij is het plaatje helemaal compleet. We krijgen ruimschoots de tijd om mooie foto’s te maken. Achter het klooster ligt ook nog een gebouwtje wat helemaal gevuld is met diverse Boeddhabeeldjes. In sommige muren zitten wel 28 Boeddhabeeldjes in uitgehouwen nisjes.

In Aungban hebben we onze volgende korte koffie- en plaspauze. De koffie is echter niet te drinken, dus na ons toiletbezoek vervolgen we snel weer onze weg. Voordat we bij ons lunch adres in Pindaya aankomen, hebben we nog een paar korte fotostops langs de weg. De eerste stop betreft 2 meisjes die met de waterbuffels op stap zijn. Zittend op de rug van de buffel laten ze de dieren grazen op het land. De volgende korte stop is bij een laad- en lospunt voor spitskool. De kolen worden van de boerenkarren in de vrachtwagen geladen. Dit alles gebeurt nog handmatig. Als laatste hebben we aan de linkerkant van de weg een fotostop waarbij we in de verte de lange, aan de bergwand hangende, trap naar de Shwe-Umin-Grotten zien. Het ziet er bijzonder spectaculair uit, dus we zijn heel benieuwd hoe het er van dichtbij uit zal zien. Maar voordat het zover is, gaan we eerst lunchen bij een Chinees in Pindaya. Het Chinese restaurant is verdeeld in allerlei kleine zaaltjes en wij moeten ergens helemaal bovenin het gebouw zijn. Via allerlei betonnen smalle trappetjes komen we bij onze tafel aan. Het ziet er allemaal wat smoezelig uit, maar onze kip met ananas smaakt verder prima.

Na de lunch rijden we in ongeveer 15 minuten naar de ingang van de grotten. Voor de ingang naar de grotten staat een beeld van een prins, die met een pijl en boog een grote zwarte spin doodt. Het verhaal gaat dat er ooit 7 dochters aan het uitrusten waren in de grot, toen er een reusachtige spin de toegang afsloot met een web. De dochters zaten gevangen en vreesden voor hun leven. Hun hulpgeroep werd gehoord door spitskoleneen toevallig passerende prins op het witte paard. De oudste en slimste dochter onderhandelde en smeekte om hulp in ruil waarvoor de prins de jongste en mooiste dochter als vrouw zou krijgen. Toen de prins de spin had gedood, riep hij verheugd pingu-ya, de spin is dood. Van deze uitroep dankt de stad Pindaya zijn naam. De inwoners van Pindaya zijn nakomelingen van de prins en de knappe dochter. Via een lange steile trap klimmen we verder omhoog naar de ingang van de grotten. Als we bij de ingang zijn, hebben we vanaf een houten terras een mooi uitzicht op de aan de voet van de berg gelegen pagodes. Bij de ingang zien we meteen de mooiste, vergulde beelden van zittende Boeddha’s  dicht op elkaar rondom een gouden stoepa, de Shwe-Umin-Pagode. Achter deze pagode zien we nog veel meer Boeddha’s staan. Volgens een laatste telling zijn het er 8094. Vanaf de vijf splitsing achter de pagode lopen we via allerlei kleine smalle paadjes tussen de Boeddhabeelden door naar het binnenste van de grotten. Onderweg zien we talloze Boeddhabeelden, kleine meditatiegrotten, stalactieten en stalagmieten. Ondanks dat het wel een doolhof lijkt, komen we na een uurtje weer netjes bij de ingang uit. Het is inmiddels gaan regenen, zodat het busjongetje ons met een paraplu komt ophalen bij de ingang van de grot.

Met de bus rijden we een stukje verder naar een parasol maker. We krijgen het hele proces van papier maken tot hout snijden te zien. Alles wat nodig is voor het maken van een mooie parasol. In de tuin liggen beton bakken met water waarin het papier wordt gemaakt. Dames leggen in de zeven bovenop het neutrale papier allerlei gekleurde stukjes papier om het zo te versieren. Als het ingedroogd is, wordt de zeef uit de bak gehaald en schuin tegen de muur gezet om verder te drogen. Binnen zien we hoe de heren het hout bewerken voor het raamwerk van de parasol. Het is bijzonder kunstig werk. Rond kwart voor 4 stappen we weer in de bus voor het laatste stukje naar Kalaw, waar we rond half 6 aankomen bij het New-Shine Hotel. We duiken snel nog even onder de douche voordat we met het grootste gedeelte van de groep gaan dineren bij 'The seven sisters'. Dit gezellig uitziende knusse restaurantje is opgezet met een aantal aparte kamertjes met enkele tafels. Wij nemen plaats in de grootste kamer aan de langste tafel. We bestellen een vermicelli noodle with vegetable and chicken en een spaghetti. Aangezien het restaurant maar over een klein keukentje beschikt, krijgen we om beurten onze maaltijd geserveerd. Maar dit nemen we voor lief want het smaakt verder uitstekend. Rond half 9 keren we weer terug naar het hotel waar we snel nog wat foto’s bekijken en overzetten voordat we onder de wol kruipen.