Terug naar dag 15 Home Myanmar Verder met dag 17

Dag 16: Mandalay – Monywa, via Hpo Win Daung-grotten

Maandag 1 november 2010

Vandaag worden we netjes 10 minuten voordat de wekker afloopt wakker. We maken ons klaar en lopen op ons gemak naar het ontbijt. We zijn wederom een van de laatste want de meesten zitten al te eten of zijn al klaar. Maar ieder nadeel heeft zijn voordeel, binnen no-time krijgen we onze toast, fruit en thee. Na het ontbijt verzamelen we de laatste spullen zodat we om half kunnen vertrekken naar ons volgende doel, Monywa. Na anderhalf uurThanboddhay-pagode rijden hebben we onze eerste koffie- en plaspauze. Achter het eenvoudige tentje vinden we de toiletten. Het is wonderlijk om te zien hoe mooi en netjes de heren toiletten zijn, terwijl de dames het moeten doen met een oud en vies krot. Na de plaspauze rijden we gauw weer verder. Onze volgende stop is bij de kleurrijke Thanboddhay-pagode, die ongeveer 10 kilometer voor Monywa ligt. Deze pagode werd met geld van de bevolking in 12 jaar, van 1939 tot 1951 , gebouwd door een beroemde abt. In totaal bevinden zich in de tempel meer dan een half miljoen Boeddhabeelden. Met de bus rijden we langs de ingang waar twee reusachtige olifanten de toegang bewaken. De kleuren spatten van de tempel en we kijken onze ogen uit. We maken allereerst een rondje in de pagode. Van binnen is de ruimte verdeeld in gangen die door middel van roodgoud beschilderde boogpoorten met elkaar verbonden zijn. Iedere gang is van de grond tot aan het plafond gevuld met Boeddhabeeldjes in allerlei soorten en maten. De boogpoorten worden altijd in de hoeken bijgestaan door twee staande boeddha’s. In het midden van de muren bevinden zich reusachtige bonte beelden van zittende boeddha’s. Nadat we het gebouw van binnen hebben gewonderd, lopen we via een zijuitgang naar buiten. Rondom de hoofdtempel zien we diverse gebedstorens. Ook deze torens zitten vol met kleine boeddha's. Een toren met meer dan 500 Boeddhabeeldjes is geen uitzondering. Midden op het terrein staat een merkwaardige uitkijktoren met wenteltrap. Helaas mogen alleen de mannen deze toren beklimmen. Als we staan te wachten op de bus worden we aangesproken door een monnik die graag met ons op de foto wil. Uiteraard willigen wij zijn wens in.

Vanaf de Thanboddhay pagode is het nog maar een uurtje rijden naar ons hotel in Monywa. Op de kamer eten we een zelfgemaakte lunch bestaande uit kaakjes en soep. Aan de overkant van de straat slaan we ook nog wat water in voor de komende dagen. Om 2 uur vertrekken we met de bus richting de Hpo-win-daung grotten. Als we bij de Chindwin rivier aankomen, moeten we uitstappen en varen we met de veerboot naar de overkant. De oorspronkelijke brug is compleet weggeslagen door het woeste water.  Er wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de toeristen en de eigen bevolking. Wij krijgen 2 enorme boten tot onze beschikking, terwijl de oorspronkelijk pont overvol met mensen en vervoersmiddelen staat. Tijdens de overtocht hebben we een prachtig uitzicht op Monywa en de haven.  In Nyaungbingyi, de aanlegplaats, stappen we in 4 jeeps waarvan er eentje geen banken in de achterbak heeft. Na ongeveer 22 kilometer rijden, komen we bij de ingang van de grotten aan. De ingang zit verstopt tussen twee woningen. Je zou er zo aan voorbij lopen. Het eerste stuk is nog overdekt en we mogen gelukkig onze schoenen aanhouden. We volgen een door apen bevolkt pelgrimspad wat ons trapsgewijs Hpo-win-daung grottenlangs de talloze grotten brengt. Als eerste duiken we een grote spleet in waar we aan het einde van de gang een enorme grote staande boeddha zien. We speculeren er lustig op los wat deze boeddha in zijn hand heeft, zijn het aardbeien, tomaten of lotusbloemen? We duiken vervolgens in een van de vele groten en zien dat de gangen vol staan met zittende boeddha’s in verschillende maten en kleuren. Op het stenen pelgrimspad komen nog veel meer grotten uit en hier en daar nemen we een kijkje binnen. De ingangen van de grootste grotten zijn in de meeste gevallen versierd met beeldhoudwerk en afbeeldingen. Aan het einde van het pelgrimspad, komen we in één van de grotere grotten. De uitgehakte beelden en de muurschilderingen zijn er wat minder goed aan toe. Zij hebben veel last van de weersinvloeden en er huist ook een hele kolonie apen. Via een uit de rotsen gehouwen smalle trap klimmen we de berg op. We worden onderweg wel een beetje gek van de verkoopsters die ons continu achtervolgen met postcards en cola. Paul is het op een gegeven moment zo zat dat hij zegt: 'Nu niet, morgen niet, nooit niet'. Boven op de berg hebben we een mooi uitzicht op het grottenstelsel. Via een smal stenen pad dalen we weer af. Bij de ingang van een van de mooie grotten zien we een oude monnik zitten. De monnik zit zo in trance dat het net lijkt of hij ons niet ziet. Volgens de gids is het geen probleem om een foto te maken als we wat geld in het bakje gooien. We hebben af en toe behoorlijk wat moeite om onze gids bij te houden. We balen dan ook behoorlijk als we om 4 uur alweer bij de uitgang uitkomen en meteen moeten vertrekken. We hadden graag nog even op ons gemak rondgestruind.

Om 10 voor 5 komen we bij de veerboot aan. Nu blijkt ineens dat we voor 5 uur de boot moeten hebben, omdat we anders het dubbele moeten betalen. Als ze dit nou gelijk even hadden verteld. Op de kade worden we aangevallen door hordes kinderen die om shampoo en bonbons bedelen. Helaas hebben wij niet bij ons. Ook hier hadden we graag van tevoren geweten dat er zoveel kinderen waren, want we hebben genoeg spulletjes op de kamer staan waar ze ontzettend blij mee waren geweest. Aan de andere kant van de rivier staat onze bus ons weer op te wachten. Binnen 10 minuten komen we bij ons hotel aan. We gooien snel de spullen op de kamer en frissen ons een beetje op om vervolgens meteen te gaan dineren in het restaurant van het hotel. We hebben het restaurant helemaal voor ons alleen zodat we kunnen genieten van onze noodle en vermicelli groenteschotel. Na het diner keren we terug naar de kamer waar we allereerst een heerlijke douche nemen. Vervolgens bekijken we de foto’s van de dag en werken we het dagboek weer bij. De rest van de avond vermaken we ons met een spelletje Triominos.