Terug naar dag 17 Home Myanmar Verder met dag 19

Dag 18: Bagan
Woensdag 3 november 2010

Vandaag het hoogtepunt van deze reis, zonsopgang Bagan. Al om half 5 loopt de wekker af. Snel kleden we ons aan en sluipen we de kamer uit naar de receptie. Een groot deel van de groep staat ons met slaperige oogjes op te wachten. Het is echt pikdonker. Als we compleet zijn, stappen we op de fiets en zetten we koers richting de Mi-nyein-gon tempel. Vanaf deze pagode hebben we het beste uitzicht over het met pagodes bezaaide landschap én, Zonsopkomst Baganals we een beetje geluk hebben, stijgen hier ook de luchtballonen op. Het valt niet mee om in het donker te fietsen op de ongeasfalteerde wegen. Gelukkig hebben sommige hele sterke lampen bij zich die het wegdek goed oplichten. Mijn hoofdlamp doet het ook erg goed, zodat ik goed de putten in de weg kan omzeilen. Na ongeveer 20 minuten fietsen, komen we bij de pagode aan. Onderaan de trap doen we onze schoenen uit. Via een vreselijk smalle trap klimmen we in het donker naar boven. Hier en daar is het zelfs zo krap dat ik er met mijn rugzak maar moeilijk doorheen kom. Bovendien is het ook best een beetje eng om met je bloten voeten naar boven te klimmen zonder te zien waar je ze neerzet. Je moet er niet al te veel over nadenken, want je voelt af en toe echt hele rare ‘dingen’ onder je voeten. We klimmen in eerste instantie naar het terras waarvan we volgens Ernst-Jan het beste uitzicht hebben. Het is nog best donker dus we hebben nog ruim de tijd om de boel te verkennen en uit te proberen. Er blijkt nog een hoger terras te zijn. Via een nog smaller trappetje klimmen we naar boven. Wij vinden het uitzicht vanaf hier toch net ietsje mooier. We hebben nu een nog mooier en beter uitzicht op het pagode landschap. Om precies 18 minuten over 6 zien we de zon opkomen. Het is werkelijk een prachtig gezicht hoe de zon omhoog klimt en het landschap eronder landschap wakker wordt in een gouden gloed. We klikken er lustig op los. Iedere minuut zien we het landschap veranderen. Om half 7 heeft het grootste gedeelte van de groep het gezien en vertrekt. Ik blijf samen met Peter nog even achter, maar om 10 voor 7 begin ik toch wel trek te krijgen en keer ik op de fiets weer terug naar het hotel.

Het ontbijt wordt in de tuin van het hotel geserveerd. Het is een ontbijtbuffet in de open lucht, heerlijk. Als we zien dat ze ook nog eens van die verrukkelijk pancakes hebben kan onze dag niet meer stuk. Me op de Dhamma-ya-zika-pagodeWe genieten heerlijk op het terras van al het lekkers. Na het ontbijt zet ik nog snel even de foto’s van de vroege ochtend over op de computer, zodat we om half 9 met een gerust hart kunnen vertrekken. Deze ochtend gaan we Bagan met de fiets verkennen. Alleen Jan en Karin zijn geen echte fietsers en laten verstek gaan. Ons eerste doel is de Iza-gaw-na tempel. Deze dertiende-eeuwse tempel is gebouwd door monnik Geit-Bull. Binnen in de tempel bevindt zich een enorme zittende boeddha. We rijden vervolgens verder naar Nanda-pyin-nya tempel en Kyat-kan Umin. De Nanda-pyin-nya tempel is een kleine tempel waarvan de talrijke afbeeldingen op de binnenmuren het meest in het oog springen. Het zijn namelijk afbeeldingen van topless vrouwen die tevergeefs proberen Boeddha te verleiden vlak voordat hij volledige verlichting zal bereiken. De Kyat-kan Umin is een ondergronds boeddhistisch klooster welke met allerlei ondergrondse gangen is verbonden met diverse tempels. Helaas zijn de monniken niet aanwezig. We krijgen een rondleiding door het ondergrondse klooster waarbij we diverse meditatieruimten bezoeken. Ook zien we een glimp van het gangenstelsel.  We vervolgen onze reis langs de Paya-thone-zu groep, deze tempel bestaat uit 3 dezelfde pagodes naast elkaar, naar de Tayok-pyi-Paya tempel. In het dorpje Min-nan-thu strijken we neer op een terras tegenover een klein schooltje voor een korte break. Naast de cola krijgen we een bakje met pinda’s die prima smaken. Maarten wordt met de brommer terug naar het hotel gebracht. Hij is te ziek om verder te fietsen. Na deze korte break fietsen we verder naar de indrukwekkende gouden Dhamma-ya-zika-pagode, die een vijfhoekige vorm heeft. Deze vijfhoekige vorm is heel bijzonder omdat dit een afwijking is op de Indiase bouwvoorschriften die zoveel mogelijk werden opgevolgd. Aan elke kant van de pagode is er een kleine tempel gehuisvest met een afbeelding van Boeddha. Het bijzondere van deze vijfde kant is dat deze is bedoeld voor de toekomstige Boeddha Maitreya. Deze bouwstijl werd pas in de 13e eeuw erg populair. Via een met marmer aangelegd pad, met souvenirkraampjes aan beide zijden, lopen we naar de pagode toe. De terrassen zijn versierd met geglazuurde Jataka plaquettes. Vanaf de terrassen hebben we een mooi uitzicht over het pagode landschap. We rijden verder naar Nieuw Bagan voor de lunch bij Kadaykywe. Dit restaurant heeft een klein terrasje waar we lekker in de schaduw kunnen zitten. We bestellen een groentesoep om het vochtpeil wat omhoog te brengen. We moeten echter bijzonder lang wachten voordat we onze soep geserveerd krijgen. Pas om kwart voor 2 zijn we gereed om weer te vertrekken. Aan de overkant van de straat bevindt zich de U Ba Nyein & sons Lac shop. Hier nemen we een kijkje hoe de lak producten worden gemaakt. De lak in Myanmar wordt door het aftappen van lakbomen, die in het noorden groeien, verkregen. De meeste producten zijn van hout of van bamboe. Het vlechtwerk wordt met een mengsel van klei, lak en rijstewater dichtgestreken en vervolgens drie tot tien dagen in een speciaal gebouwde kelder gedroogd. Na het drogen worden de producten op een draaischijf gepolijst met puimsteen en schuurpapierachtig boomblad. Daarna worden ze opnieuw ingesmeerd met een mengsel van gezeefd teakhouten zaagsel, lak en rijstewater. Deze laatst genoemde handeling wordt maar liefst zeven keer herhaald met steeds fijnere laklagen. De laatste laklaag heeft de beste kwaliteit en zorgt voor een glimmend, zwart en glad oppervlak na het polijsten. In de werkplaats zien we hoe de dames en heren de lakproducten voorzien van afbeeldingen. Het is een bijzonder kunstig werk, omdat alle afbeeldingen uit het hoofd op de producten worden geschilderd en ingekerfd.

Na ons bezoek aan de lakwinkel fietsen we naar aan de Ayeyarwady rivier gelegen Law-ka-nan-da-pagode. Volgens de overlevering is de pagode gebouwd door koning Anaw-rahta op een aanlegplaats van een schip welke ooit een kopie van het beroemde tandrelikwie meebracht. Bij de ingang van de pagode moeten de schoenen uit. We lopen over de marmeren witte tegels naar de gouden cilindrische pagode die mooi afsteekt tegen de blauwe lucht. Ananda tempelAls we de schoenen hebben aangetrokken, stappen we weer op de fiets om onze reis te vervolgen. Er zijn inmiddels al heel wat groepsleden afgehaakt en terug gekeerd naar het hotel. Via de prachtig versierde Nan-paya-tempel rijden we naar de Ma-nu-ha tempel. In het centrale deel van deze tempel staat een reusachtig ommuurd beeld van de zittende Boeddha. De bewoners zien dit beeld als de gevangen koning uit Thaton. Rondom dit reusachtige ommuurde beeld staan aan beide zijde twee vertrekken waarin op dezelfde manier twee andere Boeddha's zitten. Via een lange smalle gang aan de achterkant lopen we naar een enorme liggende Boeddha. De Boeddha past alleen op de foto als je vanuit de gang een foto maakt. Het is dan ook dringen, want iedereen wil hem erop hebben zonder mensen. Ons volgende doel is de vergulde Mya-zedi pagode. Deze pagode, met drie terrassen, werd gebouwd door koning Kyansittha. In de pagode stond ooit een stenenpilaar met inscriptie in het Pyu, Mon, Birmaans en Pali. We rijden verder naar de Shwe-san-daw-pagode voor de zonsondergang. Het is een vijf terras tellend hoge pagode met enorm steile trappen. Alleen de hoofdtrap is voorzien van een reling. Voorzichtig klimmen we naar boven en zoeken een goed plekje uit. Vol verbazing kijken we toe hoe de lokale kinderen over deze enorme trap heen en weer rennen, zonder zich ook maar ergens aan vast te houden. Op de punten van een van de terrassen hebben een drietal monniken plaatsgenomen. Veel mensen dringen zich een baan naar de monniken om een mooie foto te kunnen maken. We hebben het weer niet helemaal mee, want de bekende rood gloed blijft uit. Een beetje teleurgesteld dalen we de enge trap af als de meeste bezoekers zijn verdwenen. We stappen weer op de fiets en rijden terug naar het hotel. Hier nemen we snel een lekkere warme douche om aansluitend bij 'Pyisone' te gaan dineren. We bestellen een spaghetti en een sweet sour chicken schotel. Tijdens het eten worden we aangesproken door een verkoper die zand paintings verkoopt. We hebben van Ernst-Jan vernomen dat we deze verkoper kunnen vertrouwen qua echtheid van de zandtekeningen. We zoeken twee mooie tekeningen uit en betalen er 18 dollar voor. Na het eten verheugen we ons op de lekkere snoepjes die we bij de rekening krijgen. We besluiten ze niet meteen op te eten maar mee te nemen voor bij de koffie strakjes op de kamer. Kwart voor 8 keren we terug op de kamer, waar we heerlijk genieten van onze Tamarinde snoepjes.