Terug naar dag 18 Home Myanmar Verder met dag 20

Dag 19: Bagan
Donderdag 4 november 2010

Vandaag een van de weinige dagen waarbij we geen wekker nodig hebben, maar zoals inmiddels gewend worden we toch netjes om 6 uur wakker. We staan op ons gemak op en ontbijten lekker uitgebreid in de tuin van het hotel. We beginnen uiteraard met een lekker pancake, daarna wat toast en als toetje wederom een pancake. Zo slecht maar zo lekker! Peter komt rond een uur of half 8 weer terug Gaw-daw-palin-tempelmet mijn lens. Hij is super blij een heeft een paar prachtige platen geschoten nu wel met luchtballonen. Was ik nu toch maar meegegaan. Om half 9 lopen we naar de receptie en zijn we benieuwd wie er vandaag allemaal meegaan op de fiets. De groep is bijna helemaal compleet alleen Jan & Karin gaan niet mee. Al vrij snel hebben we onze eerst stop bij de Hti-lo-min-lo-tempel. Deze dertiende-eeuwse tempel is een kopie van de Sula-mani-tempel. De bouwstijl van deze tempels beviel de toenmalige koning zo dat er naast de Hti-lo-min-lo-tempel een precies dezelfde kolossale tempel werd gebouwd. Het terras rondom de tempel staat helemaal vol met souvenirkraampjes. Na ons bezoek stappen we weer op de fiets en rijden we verder naar de vlak voor de oude stadsmuren liggende Ananda-tempel. De tempel heeft de vorm van een Grieks kruis. Vier gangen lopen uit op het enorme middenstuk van de tempel, waar vier 9 meter hoge staande Boeddhabeelden bevinden. We lopen via een van de ingangen langs de tempelwachters naar binnen. Aan het einde van de gang zien we meteen een van de enorme beelden staan. Het bijzondere aan het beeld is dat de gezichtsuitdrukking veranderd naarmate je dichter bij het beeld komt. De fraaie glimlach veranderd dan in een strenge blik. We maken een rondje langs de vier beelden en vervolgen onze weg via de buitenste gang weer naar buiten. Deze buitenste gang is net een grot waar in de dikke muren talloze nissen en spleten zijn aangebracht. In deze nissen, die tot aan het plafond reiken, bevinden zich soms kleine Boeddhabeeldjes. Via een andere ingang verlaten we de tempel. We duiken hier een piepklein koffieshopje in waarnaast een kleine galerie staat met prachtige foto's van het land.

Via allerlei zandpaden rijden we verder naar de stralende Su-la-ma-ni-tempel, die ook wel de 'Tempel van het Kroonjuweel' wordt genoemd. De tempel heeft een vierkante vorm  met een klein voorportaal op het oosten gericht en bestaat uit 2 verdiepingen. In het kleine voorportaal bevind zich een grote zittende boeddha. We lopen via de rijkversierde omgang een rondje door de tempel. De meeste afbeeldingen dateren uit de tijd van de Konbaung-periode. Via de hoofdingang verlaten we de tempel. Op de buitenmuren zien we hier en daar nog mooi pleisterwerk in de vorm van kleurige tegels. Langs het pad naar de poort bevinden zich tientallen souvenirkraampjes. Niet ver naast de Su-la-ma-ni-tempel ligt de geweldige Dhamma-yan-gyi-tempel. Het is een van de indrukwekkendste bouwwerken van heel Bagan. Deze tempel werd halverwege de twaalfde eeuw gebouwd. De bouwmeesters uit die tijd waren aan het experimenteren en de nadruk werd niet op de verticale lijn gelegd maar juist op de horizontale lijn. De tempel bestaat uit slechts één verdieping waarop zes steil boven elkaar liggende terrassen werden aangelegd. Hierdoor krijgt de tempel het uiterlijk van een trappiramide. Oorspronkelijk had de tempel twee omgangen, maar de binnenste gang is echter afgesloten. Tot op de dag van vandaag is niet bekend wat hier de reden van is. Via de buitenste omgang maken we een rondje door de tempel. Onderweg komen we bij de noordelijke en zuidelijke toegangshal zittende boeddha’s tegen maar in de westelijk hal zien we tweeTharabha-poort identieke zittende boeddha’s met op de achtergrond een kleine stoepa. Inmiddels is het al half 12 en is het tijd voor de lunch. We fietsen tussen de pagodes door naar restaurant 'The Moon', waar we twee noodle soepjes bestellen.

Na de lunch maken we nog een kort rondje door Oud Bagan, waarbij we enkele fotostops maken bij onder andere de Gaw-daw-palin-tempel en de Bu-paya-pagode. Laatst genoemde is een flesvormige kalebas-pagode. Als laatste leggen we de Tharabha-poort in de oude stadsmuur vast. Aan beide kanten van de poort zijn nissen met natbeelden. Het zijn de geesten van de smid Maung Tin De en zijn zuster Shwe Myet-hna die volgens de legende in Tagaung leefden. De koning vreesde de smid en wilde hem laten doden,  maar dit wilde niet echt lukken. Als laatste hoop trouwde hij zijn zuster en nodigde de smid uit, waarbij hij hem gevangen nam en hem levend verbrandde. Zijn geschreeuw werd door zijn zuster gehoord en zij gooide zich zelf in het vuur. Zo werden beide nats, die verder leefden in de boomstam. We nemen afscheid van de groep en een ieder gaat zijn eigen weg. Wij besluiten terug te keren naar Hti-lo-min-lo-tempel om te shoppen, maar voordat we het weten zijn te ver gereden en komen we ineens bij ons hotel aan. We besluiten om meteen maar even de spullen op de kamer te zetten, zodat we de handen vrij hebben. Terug bij de Hti-lo-min-lo-tempel bekijken we de souvenirkraampjes op ons gemak. We kunnen echter niet vinden wat we willen dus keren we na een uurtje weer terug naar het hotel om de camera weer op te pikken. We fietsen terug naar de Shwe-san-daw-pagode voor de zonsondergang. Het is een stuk rustiger dan gisteren. Naarmate de zon lager komt te staan, kleuren de rode bakstenen pagodes steeds mooier op. Helaas verdwijnt de zon op het moment suprême achter een wolk. Rond half 6 keren we terug naar het hotel. We moeten flink doorfietsen want het begint al aardig donker te worden en we hebben geen zaklantaarn bij ons. Vlak voor ons hotel slaan we nog een weggetje in waar een aantal pagodes mooi worden opgelicht door een paarsige gloed. Terug op de kamer duiken we heerlijk onder de douche en maken we ons gereed voor het diner. Ook vanavond gaan we weer lekker eten bij 'Pyisone'. Dit keer bestellen we een sweet sour chicken schotel en een Hawaï pizza. Ook deze smaken weer voortreffelijk. Om half 8 keren we terug naar de kamer, waar we nog even snel de foto’s overzetten en het dagboek bijwerken voordat we onder de wol kruipen.