Home Myanmar Dag 3

Dag 1 en 2: Amsterdam - Yangon
Zondag 17 en maandag 18 oktober 2010

Om iets voor zevenen worden we staat de taxi voor de deur en kunnen we beginnen aan onze nieuwe avontuur. Op de weg is het lekker rustig zodat we in een keer door kunnen rijden naar Schiphol. Heel langzaam zien we het landschap ontwaken en de zon opkomen. Na een klein uurtje rijden komen we al op het vliegveld aan. We worden door de chauffeur netjes bij de juiste vertrekhal afgezet. Met toch wat lichte zenuwen gaan we op zoek naar deOns vliegtuig balie van aviapartners om onze paspoorten op te halen. Gelukkig ligt alles netjes klaar en na een handtekening zijn de paspoorten weer van ons en kunnen we eindelijk met een gerust hart vertrekken. Op de informatieborden zien we tot onze vreugde dat onze balie al open is om te inchecken. Als we hebben ingecheckt gaan we het begin van onze vakantie vieren met een lekkere bak koffie en thee bij Pier 10. Daarna hebben we nog zeeën van tijd om wat rondjes te lopen en wat winkeltjes af te struinen. Rond half 11 lopen we richting gate G5 waar het vliegtuig al op ons staat te wachten. Uiteraard kijken we nieuwsgierig rond of we al wat groepsleden kunnen spotten, maar dat valt deze keer niet mee omdat we geen koffer/tassen labels van Baobab hebben gehad. Precies half 12 rijden we weg van de gate en een kleine 10 minuten later zitten we in de lucht op weg naar Singapore.

We worden heerlijk verwend in het vliegtuig, want we krijgen een zakje met bedsokken en een tandenborstel. De versnaperingen laten niet lang op zich wachten. We zijn tijdens de vlucht gezegend met een eigen computer in de stoel voor ons, waar we spelletjes, filmpjes en tv op kunnen kijken. Rond 3 uur wordt de lunch geserveerd. We hebben de keuze uit rundvlees, kip of vis. We gaan beide voor de kip vanwege de rijst die er lekker bijzit. Het is een enorm blad met ook nog een lekker appelkruimeltaartje, kaas en crackers en een bakje salade met gerookte zalm. Na de lunch ga ik weer verder met de spelletjes, records moeten natuurlijk worden gebroken. Na een aantal uurtjes worden we verwend met een lekkere verse appel en een zakje chips en/of müsli reep. Het slapen wil tijdens deze vlucht niet echt lukken. Precies op schema landen we op de luchthaven van Singapore, Changi. Met de airtram worden we van terminal 3 naar terminal 2 gebracht. Bij gate F34 moeten we nog eventjes wachten voordat we weer kunnen instappen, zodat we van de gelegenheid gebruik maken om ons alvast voor te stellen bij enkele van onze groepsleden. Eenmaal door de tassencontrole storten we ons op het invullen van de bekende stapel formulieren. Netjes op tijd gaan we weer de lucht in voor ons laatste stukje van 2 uur en 40 minuten. Tijdens dit stukje wordt het al een stuk lastiger om de oogjes open te houden. We worden tijdens de vlucht nog getrakteerd op een ontbijtje met worst en ei.

Het Karaweik restaurantRond 9 uur plaatselijke tijd komen we op de vluchthaven van Yangon aan. De douane verloopt soepeltjes en de koffers zijn er ook al als we bij de bagageband aankomen. Nu alleen Ernst-jan nog, maar die staat ook netjes met een bordje in zijn hand op ons te wachten. We moeten ongeveer 40 minuten rijden naar ons hotel wat in het centrum van Yangon ligt. Onderweg zien we al veel mooie dingen voorbij komen, zoals de Schwedagon pagode en het koninklijke meer. Rond half 11 komen we in het Eastern Hotel aan. Helaas zijn onze kamers nog niet klaar zodat we nog even moeten wachten. Om kwart over 11 hebben we een korte briefing van Ernst-jan, die ons het een en ander over de reis en ons verblijf in Yangon vertelt. Na een uurtje zijn we ingelicht en hebben we de rest van de dag ter vrije besteding. We kleden ons eerst even om en gaan dan buiten op onderzoek uit. Allereerst gaan we op zoek naar de Sule-pagode die naar het schijnt vlakbij ons hotel staat. Het is behoorlijk druk op de straten zodat het weer even wennen is, maar al gauw zien we de eerste twinkelingen van de gouden pagode. Helaas komt de regen echt met bakken uit de hemel, zodat we rond 3 uur weer besluiten om terug te gaan naar het hotel. We gaan eerst nog even langs de plaatselijke supermarkt om water en limonade in te slaan. De rest van de middag doen we het rustig aan.

Om kwart voor 6 gaan we naar beneden om 5 minuten later weer terug naar boven te gaan om onze zaklampen om te halen. In Myanmar is het elektriciteitnet niet zo betrouwbaar als we gewend zijn. Met de gehele groep gaan we dineren bij Junior Duck een restaurant langs de Yangon rivier. Vol spanning bestellen we onze eerste maaltijd met een plaatselijke cola, star cola genaamd. De deep fried chicken in lemon sauce ziet er niet alleen goed uit, maar het smaakt ook heerlijk. Het eten verloopt vrij vlotjes zodat we om half 8 al klaar zijn om te vertrekken. Met de bus worden we naar de ingang van de Shwedagon-pagode gebracht, waar we vanaf de straat prachtige avondopname kunnen maken. Ook het kleurrijke Karaweikrestaurant wat zich in het koninklijk meer bevindt, licht prachtig op. Vanaf de achterkant van het meer hebben we geweldig uitzicht op de Shwedagon-pagode. Om half 9 zijn we terug in ons hotel, waar we snel nog wat spulletje opruimen alvorens we om half 10 moe maar voldaan onder de wol kruipen.