Terug naar dag 20 Home Myanmar Verder met dag 22

Dag 21: Zaterdag 6 november 2010
Bagan - Yangon

Vandaag weer vroeg uit de veren voor ons vertrek terug naar de hoofdstad. De wekker hebben we niet echt nodig want om half 6 worden we al uit ons zelf wakker. We staan meteen op en maken ons klaar voor het ontbijt. Uiteraard genieten we nog even uitgebreid van de heerlijke pancakes. Om 7 uur vertrekken we met de bus naar het vliegveld van Bagan. Het is een kleine 20 minuten rijden. Aangezien het een binnenlandse vlucht is hebben we Shwedagon pagodegeen last van allerlei formaliteiten en verloopt het inchecken allemaal vlotjes. Netjes op tijd gaan we kwart voor 9 de lucht in. Al vrij snel na het opstijgen krijgen we iets lekkers geserveerd. Het zoete sausijzenbroodje en het plakje cake smaken prima bij de koffie en de jus d’orange. Na ruim een uurtje vliegen komen we op de luchthaven van Yangon aan. Hier is het meteen weer een drukte vanjewelste. Meneer Win heeft echter alles onder controle en zorgt ervoor dat we in een keer kunnen doorlopen naar de bus. Ook de koffers worden netjes in de grote bus gestapeld. Om iets over 11 komen we weer in het voor ons bekende Eastern Hotel aan. We droppen snel de koffers op de kamer om vervolgens met Peter nogmaals naar de Shwedagon pagode te gaan.

Half 12 vertrekken we gedrieën voor 2000 kyat in een taxi naar de Shwedagon pagode. We worden netjes voor de zuidelijke ingang afgezet door de chauffeur. Na het betalen van de toegangsprijs en het verwijderen van de schoenen stappen we in de lift. Via een lange overdekte gang komen we bij een grote bodhiboom aan. We maken een rondje om de achthoekige voet van de pagode. Het is dit keer een mooie heldere en zonnige dag. De gouden pagode steekt prachtig af tegen de strak blauwe lucht. Rondom de pagode staan nog eens 82 kleine tempels, die veelal door vergulde pagodes worden bekroond. Tussen de kleine tempels staan dicht op elkaar olifanten en leeuwenbeelden. Zij symboliseren welwillende nats en afschrikwekkende demonen die vijanden van de boedhistische leer op een afstand moeten houden. Op het iets hoger gelegen achthoekige terras staan op elke hoek acht Gouden Pagodes. Achter de vier tazaungs van de vier Boeddha’s staan vier iets grotere gouden pagode’s. Dit terras is echter alleen voor de mannen toegankelijk. Op de acht hoeken, die op de kompaspunten zijn gericht,  staan in totaal 8 schrijnen onder beschilderde rode borden met de symbolen van de planeten en de dierenriem die elk een dag van de week symboliseren.We lopen een rondje rondom de hoofdpagode. Via de bijzondere kleurrijke Mahabodhi tempel, die scènes uit het leven van Boeddha laat zien,  lopen we naar de pagode van de acht weekdagen. Deze mooie witte pagode bevat acht nissen waarin de planetengoden, die op verschillende dieren zitten, in de vorm van beelden de acht weekdagen symboliseren. Vervolgens lopen we langs de Hasan-daw-pagode naar de hal erachter waar de voetafdruk van Boeddha wordt vereerd. In de meest noordelijke hoek vinden we de stenen plaquette met inscripties van de Monkoning Dhamma-zedi. De plaquette is beschermd door een glazen behuizing waardoor de tekst in het Mon, in het Pali en het Birmaans lastig te zien is. We maken tweemaal een rondje over het compex waarbij we ook nog de 9 meter hoge Boeddha, deProost Chinese tazaung met 64 Boeddha’s en de vier hoofdtempels van Boeddha Gautama, Kassapa, Kongamana en Kakusandha bezoeken. Om half 2 lopen we samen met Peter weer terug naar de ingang op zoek naar een taxi die ons terug naar het hotel brengt. De eerste taxi wil voor dit korte ritje 4000 kyat hebben, maar dit is het dubbele van wat we op de heenweg hebben betaald. De tweede taxi heeft echter geen idee waar wij naar toe moeten maar gaat akkoord met de door ons voorgestelde 2000 kyat.

Om 3 uur vertrekken we al lopend vanaf ons hotel naar de Bogyoke Aung San-markt. Deze markt ligt aan de gelijknamige straat aan het noordelijke einde van de Shwe Bontha straat. De markt werd in 1926 gebouwd tijdens de Britse overheersing van Myanmar en toen vernoemd naar James George Scott. Na de Birmese onafhankelijkheid in 1948 kreeg het zijn huidige naam, vernoemd naar (generaal) Bogyoke Aung San. We maken een rondje over de  nieuwe vleugel van de markt. Op de begane grond zien we kleine antieke winkels die oude munten, biljetten, postzegels en medailles verkopen. In het midden van de markt zien we juweliers, Birmese jade-, Birmese robijnen- en andere edelstenen verkopers. Het grootste gedeelte van de kraampjes en stalletjes in gevuld met kleding en souvenirs. De etenswaren bevinden zich voornamelijk in het oude gedeelte van de markt aan de overkant van de straat. Na een uurtje slenteren hebben we het gezien en gaan we op weg naar de 'Sakura Tower' voor ons laatste avondmaal. We bestellen allereerst twee heerlijke fruit cocktails (Sky View Punch) om deze geslaagde vakantie te vieren. Na ons drankje bestellen we een heerlijke sweet sour chicken schotel en een Chinese fried vermicelli chicken schotel. Tijdens het wachten op ons diner genieten we van het prachtige uitzicht. We kunnen nu veel verder kijken dan 3 weken gelden toen het zo ontzettend regenachtig en bewolkt was. Na een klein half uurtje krijgen we ons diner geserveerd en dit smaakt weer voortreffelijk. Na ons hoofdgerecht hebben we nog precies genoeg geld over voor een uitgebreid toetje en bestellen we een groot vers fruit plateau. Inmiddels is het al behoorlijk schermering geworden waardoor de Shwedagon mooi begint op te lichten. Dit levert ons een paar mooie plaatjes op om de reis te kunnen afsluiten. Na ons heerlijke toetje keren we terug naar ons hotel voor onze laatste nacht in Myanmar.