Terug naar dag 21 Home Myanmar

Dag 22 en 23 : Yangon - Schiedam, via Singapore
Zondag 7 en maandag 8 november 2010

Ook deze laatste ochtend worden we weer netjes op tijd wakker en hebben we eigenlijk geen wekker nodig. We zitten echter wel vol met blauwe plekken door slappe matrassen. Om half 7 schuiven we aan bij de andere vroege vogels voor het ontbijt. Deze bestaat zoals bekend uit een eitje, wat toast, een glas jus d’orange en een kop drinkbare thee. Na een klein half uurtje gaan we naar boven om de laatste spullen te pakken en ons klaar te makenSingapore voor het vertrek. Half 8 rijden we al zwaaiend weg van het hotel richting het internationale vliegveld van Yangon. Het is nog heerlijk rustig op straat zodat we al na ongeveer 20 minuten op het vliegveld aankomen. Op het vliegveld is het echter al een drukte vanjewelste. We gaan eerst in de rij staan voor de tax, daarna nemen we afscheid van Ernst-Jan en Meneer Win. We sluiten vervolgens aan in de rij voor de bagage controle en de incheckbalie. Op de roltrap naar boven zwaaien we nog een laatste maal naar onze gids en reisleider. We hebben nog even de tijd om wat te winkelen. Uiteindelijk vinden we de felbegeerde sleutelhanger die we de hele reis al aan het zoeken zijn.

Om 10 over half 10 passeren we de laatste controlepost. Na 10 minuten mogen we al beginnen met instappen. Netjes op tijd vertrekken we om kwart over 10 uit Myanmar. Al vrij snel krijgen we wat te drinken en wordt de lunch geserveerd. Ondanks dit vroege tijdstip smaakt de lunch prima. Na 5 uur vliegen komen we op de luchthaven van San Changi (Singapore) aan. We hebben niet veel tijd om te treuzelen, want we willen graag mee met de laatste free tour door Singapore. Alleen is de vraag waar vinden we deze balie?! Na hier en daar wat rondvragen worden we in de juiste richting gewezen. Net op tijd komen we bij de balie aan om ons nog op te geven voor de tour van half 4. Al snel volgen meerdere mensen uit onze groep. Half 4 vertrekken we met onze gids richting de douane waar we ons felbegeerde stempeltje krijgen. Als we de deuren van het vlieveld passeren voelen we de drukkende warmte op ons neerdalen. Op de parkeerplaats staat een enorme touringcarbus op ons te wachten. De gids die met ons meegaat is een beetje vreemd. Hij praat tegen ons alsof we kleine kinderen zijn en zijn favoriete uitspraak is: 'Olé, olé, olé'. Volgens mij hoort hij zichzelf ook erg graag praten. Op een gegeven moment kregen we gewoon de slappe lach om die man. De bus rijdt intussen langs diverse bezienswaardigheden zoals het nationaal museum, china town, little india, de joodse gemeenschap en de moslim communitie. Bij de Thain Hock Keng tempel mogen we uitstappen. Deze Chinese tempel is de oudste en belangrijkste Minnanese tempel in Singapore. In de hoofdtempel wordt de taoïstische godin van de zee vereerd. Thain Hock Keng tempelDe tempel achter de hoofdtempel is boeddhistisch en eert Guanyin, de bodhisattva  van genade en werd tussen 1821 en 1822 gebouwd. We hebben even de tijd om vrij rond te lopen en wat foto’s te maken voordat we in de bus weer terug naar het vliegveld rijden.

Terug op het vliegveld sluiten we aan in de rij voor de douane voor het welbekende stempeltje. De skytrain brent ons vervolgens naar de juiste terminal. Hier gaan we eerst even lekker een makkelijk hapje eten bij Burger King. Na dit eenvoudige diner hebben we nog anderhalf uur de tijd om te shoppen. Ook hier slagen we voor een leuke sleutelhanger en magneet van het land. Voordat we koers zetten naar onze gate halen we bij de supermarkt nog wat te drinken van onze laatste SIN dollars. Om 10 voor 11 passeren we de laatste controle post en nemen we plaats in de wachtruimte. Vrij snel mogen we al beginnen met instappen. Het vliegtuig moet nog een aardig stukje rijden voordat het op de startbaan staat. Iets over 12 gaan we dan eindelijk de lucht in voor ons laatste stuk naar huis. Een klein uurtje na het opstijgen krijgen we al ons diner geserveerd, lekkere kip met boontjes en aardappelpuree. Om meteen aan het tijdsverschil te wennen, draaien we de tijd terug naar Nederlandse maatstaven. We hebben nu nog even de tijd voordat we mogen gaan slapen. Gelukkig is er weer een breed arsenaal aan films beschikbaar. De keuze is snel gemaakt. Avatar springt er met kop en schouders boven uit. Na de film zijn we best wel moe en gaan we proberen wat te slapen. Ondanks de turbulentie slapen we toch nog drie en half uur achtereen. Om half 5 gaan de lichten aan en krijgen we ons ontbijt. Helaas is het eitje op en moeten we het met noodles doen. Ondanks dat we deze warme hap zo ’s ochtends vroeg niet gewend zijn, smaakt het prima. Na het ontbijt hebben we precies nog tijd om de film Despicable Me te kijken. Rond 6 uur landen we op de luchthaven van Schiphol. Alles verloopt vlotjes zodat we een klein half uurtje later al bij de kofferband afscheid nemen van de groep. Als we vervolgens bij de taxibalie aankomen, mogen we ook meteen doorlopen want de taxi staat al klaar. Een klein uurtje later komen we in Schiedam aan en komt er een einde aan wederom een prachtige avontuurlijk reis.