Terug naar dag 2
Home Myanmar
Verder met dag 4

Dag 3: Yangon (Schwedagon Pagode)
Dinsdag 19 Oktober 2012

Na een uitstekende nacht worden we iets voor zessen wakker net voordat onze eigen wekker afgaat. Een half uurtje later worden we via de receptie gewekt met de telefoon. Iets over half 7 gaan we alvast naar beneden
in de hoop dat we toch iets eerder kunnen ontbijten. Normaal gesproken is het ontbijt namelijk pas vanaf 7 uur, maar met een vertrek van half 8 is dat allemaal wel heel erg krap. Gelukkig mogen we aan tafel en krijgen we eenShwedagon pagode formulier toegestopt waarop we kunnen aangeven wat we willen hebben. Het wordt toast met een scrumbeld egg en wat jus d'orange met een banaantje en thee. Na het ontbijt nog even snel naar boven om de spullen te halen en ons gereed te maken voor vertrek. Half 8 is iedereen klaar voor onze eerste excursie van deze reis, een bezoek aan de sprookjesachtige Shwedagon-pagode op de top van de Singuttara heuvel in een buitenwijk van Yangon . We betreden het complex via de speciale toeristen ingang halverwege de zuidelijke ingang. Hier laten we ook meteen onze schoenen en sokken achter. We worden met de lift naar het terras rondom de Shwedagon gebracht. Terwijl we door de toegangstunnel lopen, begint het langzaam steeds harder te regenen. Op een gegeven moment komt het echt met bakken uit de hemel vallen. We schuilen onder een van de vele afdakjes. We proberen onze voeten droog te houden, maar dat is na een paar minuten al een ondoenlijke zaak geworden. Het waterpeil begint langzaam te stijgen en er is geen ontkomen meer aan. Ondanks de regen besluiten we toch maar een rondje over het complex te gaan maken, anders zien we helemaal niks. Alle spullen zijn natuurlijk waterdicht ingepakt en ook de paraplu is uiteraard van de partij. We starten ons rondje met de 98 meter hoge, kegelvormige, met 50.000 kilo bladgoud en vele duizenden kostbare edelstenen bedekte, hoofdpagode. Ze steekt nu extra mooi af tegen de dreigende grijze lucht. De regen maakt het bijzonder lastig om door te lopen, want de marmeren tegels zijn nu echt spiegelglad. Voordat we het weten is het alweer tijd om te vertrekken. De bus brengt ons naar de volgende bijzondere creatie, de Nga-htat-gyi pagode. In dit boeddhistische heiligdom huist een vijf verdiepingen hoge zittende boeddha. Het oorspronkelijke Nga-htat-gyi boeddha beeld werd geschonken door Prins Minyedeippa in 1558. Het beeld van toen was een zittende boeddha van 20,5 meter. Toen er een groter beeld van 45,5 meter (en ook nog eens op een voetstuk van 9 meter hoog) voor in de plaats kwam is het verhuisd naar de huidige locatie in 1900. De afmetingen van het huidige beeld zijn:

- omtrek hoofd met knot – 6.08 m
                - lengte van elke handpalm - 3.04 mNga htat gyi pagode
                - lengte van elke duim - 1.37 m
                - lengte bij de zolen van de voeten - 3.19 m

Na deze indrukwekkende zittende boeddha gaan we op weg naar een enorme liggende boeddha, de Kyauk-htat-gyi pagode. Met zijn 70 meter is hij zeker de grootste van het land, maar misschien ook wel de grootste ter wereld. Het oorspronkelijke Kyaukhtatgyi beeld werd gebouwd in 1907 door Sir HPO Thar maar als gevolg van de elementen heeft het behoorlijk wat schade opgelopen door de jaren heen. In 1957 werd het originele beeld gesloopt en kwam er een nieuw beeld voor in de plaats. Het werd in 1966 voltooid, tegen een kostprijs van maar liefst US $ 70.000! Het tegenwoordige Kyaukhtatgyi Boeddhabeeld wordt middels een tazaung (paviljoen) beschermt tegen de elementen. Er is ook een klooster in de buurt van de pagode, dat biedt aan meer dan zeshonderd monniken onderdak. De volledige kosten van onderhoud wordt gedekt door giften. Na deze 3 excursie zit het gezamenlijk deel er weer op en worden we afgezet bij het hotel. De rest van de middag hebben we ter vrije besteding. We gaan eerst even terug naar de kamer om een lekker zout soepje te eten. Terwijl we zitten te wachten, werk ik meteen mijn dagboek bij zodat het vanavond niet al te veel nadenken meer is. Voordat we op stap gaan, lopen we eerst weer even langs de supermarkt want we zijn alweer door onze watervoorraad heen. Na de boodschappen gaan we op pad richting de Bogyoke Aung San-market. Onderweg komen we eerst langs het prachtige in rode baksteen opgetrokken en in koloniale stijl gebouwde hooggerechtshof. Voor het hooggerechtshof ligt het naar de generaal Maha Bandoola genoemde stadspark. Hiervandaan hebben we prachtig uitzicht op het monumentale en in koloniale stijl gebouwde stadhuis en de Sule-pagode. In het park staat een 48 m hoge obelisk, het onafhankelijkheidsmonument. Het wordt door vijf kleine zuilen en bronzen chintei-leeuwen omringt. De obelisk symboliseert Birma en de kleine zuilen vertegenwoordigen de vijf autonome deelstaten uit de tijd van de stichting van de nationale staat. De Bogyoke Aung San-market ligt nu nog maar een paar straten van ons verwijderd. We kunnen wel merken dat we in een steeds drukker deel van de stad komen. De kraampjes langs de weg maar ook het aantal mensen op straat neemt enorm toe. In de markt is het ook een drukte vanjewelste. De markt zit vol met kunstgalerijen, souvenirkraampjes met houtsnijwerken en lakwerk, restaurants en natuurlijk heel veel kledingwinkels. We beginnen toch aardig trek te krijgen zodat we ons naar het Sky bistro restaurant in de 'Sakura Tower' begeven. Het is even zoeken waar nou eigenlijk de ingang is maar een paar vriendelijke bewakers wijzen ons de weg. Met de lift gaan we naar de 20ste etage. Het uitzicht is echt fenomenaal. Vanaf de ene kant zien we de prachtige Shwedagon-pagode, nu duidelijk op de 50 m hoge Theingottara heuvel, liggen en aan de andere kant hebben we zicht op de Yangon rivier en de Sule-pagode. We bestellen 2 heerlijke Sky View Punch cocktails en een Maleisische enChinese diep fried rice met kip. Terwijl we wachten kijken we onze ogen uit, want we zien een enorme regenbui over de stad trekken. Binnen een mum van tijd is de Shwedagon-pagode verdwenen achter een gordijn van water. Het eten ziet er verzorgt uit en smaakt uitstekend. We besluiten voor het donker terug naar het hotel te gaan, omdat we nog niet helemaal zeker van onze weg zijn. De rest van de avond lekker gerelaxt op de kamer.