Terug naar dag 4 Home Myanmar Verder met dag 6

Dag 5: Kyaiktiyo, de Gouden Rots
Donderdag 21 Oktober 2010

Na een onrustige nacht door een steeds afslaande airco staan we om 7 uur op en maken we ons klaar voor het ontbijt. De ontbijttafel bevindt zich in het restaurant van het hotel. Het is een groot open terras met alleen een dak er boven. We moeten dan ook goed opletten dat we niet ineens iets anders eten wat stiekem op ons bord is gekropen. Na het ontbijt gaan we terug naar de kamer om onze spullen te pakken. De hotel jongens zitten al voor de kamer te wachten op onze koffers. Om half 9 zijn we klaar voor vertrek en gaan we met de bus op weg naar het basiskamp. Hier komen we iets te vroeg aan zodat we geduldig wachten op de trucks die ons verder de berg opGouden Rots zullen brengen. We maken meteen van de gelegenheid gebruik om een kopje koffie te drinken. Als de trucks zijn gearriveerd, worden we als vee ingeladen in de achterbak. Provisorisch zijn er met behulp van wat houten planken bankjes gecreëerd. Na ongeveer 20 minuten rijden komen we op het wisselpunt aan. Hier moeten we wachten op de truck die van boven naar beneden rijd. Het laatste stukje naar de top is namelijk éénrichtingsverkeer. Kwart voor 10 komen we aan op het punt waar de trucks niet verder kunnen en waar onze wandeling begint. We worden meteen al belaagd door draagstoeldragers die ons de berg op willen brengen. We spreken af dat een ieder in zijn eigen tempo naar boven loopt. Het is een pittige klim met hier en daar behoorlijk steile hellingen. We zijn echter zo in gesprek met Maria dat we na drie kwartier ineens voor de poort van de Gouden Rots staan. Het hotel hebben we helemaal niet gezien zodat we weer een stukje terug moeten lopen. We komen net op tijd aan bij het hotel want het begint zachtjes te miezeren. Het is een eenvoudig hotel maar het blijkt bijzonder aantrekkelijk voor vlinders. De muren zitten er vol mee. Nadat we de spullen op de kamer hebben gezet, hebben we nog even de tijd om wat te relaxen maar echt naar buiten kunnen we niet want de miezer is overgegaan in regen. Kwart voor 12 gaan we alvast op weg naar het restaurant van het hotel voor de lunch. Van het uitzicht kunnen we niet echt genieten, want er hangt inmiddels ook een dikke mist. Ondanks dat het nog vrij vroeg is voor de lunch, smaakt onze kip curry met ananas en cashew noten heerlijk.

Half 2 vertrekken we naar de Gouden Rots. Het is vanaf het hotel een klein stukje lopen naar de ingang waar de schoenen weer uit moeten. Helaas is het nog steeds vreselijk mistig, de rots zien we pas als we er met onze neus bovenop staan. Het metershoge granieten rotsblok is door gelovigen helemaal volgeplakt met bladgoud. Gelukkig maar want hierdoor steekt hij voor ons mooi af tegen de mist. Het rotsblok balanceert echt op het randje. Volgens de overlevering blijft het geheel in evenwicht door een haar van Boeddha. Wij hebben daar onze twijfels bij. We maken een rondje om de rots en heel even trek de lucht een beetje open, zodat we toch een fatsoenlijke foto kunnen maken. Aan de andere kant van het platform kunnen we een pelgrimsdorp bezoeken. Wij hebben echter onze schoenen bij de ingang laten staan, dus moeten we die eerst halen. Als we terug komen is de groep verdwenen in de mist. We dalen de smalle steile glibberige trap naar het pelgrimsdorp zelfstandig af. Halverwege hebben we het toch wel een beetje gezien en gaan we terug naar boven. We maken nog wat foto’s van de mensen en de omgeving voor zover het mogelijk is. Om half 4 keren weer terug naar het hotel en proberen we onderweg nog wat limonade te vinden maar dat wil niet echt lukken. Eenmaal terug op de kamer de foto’s overgezet op de computer en het dagboek bijgewerkt. Ook nog even bij Isabelle & Géard langsgegaan om te vragen hoe laat het diner van vanavond is. We hebben nog even de tijd om ons lekker op te frissen. De badkamer is een beetje onlogisch ingericht, want na het douchen is meteen de gehele badkamer + toilet drijfnat.

Om half 7 lopen we richting het restaurant. Binnen is het al een drukte vanjewelste. De zaal zit voor de helft al vol met Japanners en Chinezen. We hebben niet al te veel trek na de heerlijke lunch van vanmiddag dus bestellen we een eenvoudig kom vermicelli soep met groenten. Als de soep geserveerd wordt, lachen we ons rot want het is weer zo’n enorme afwasteil vol. Na het eten, tafelen we nog even gezellig na voordat we om 8 uur terug keren naar de kamer. We nemen nog snel even een kijkje vanaf het terras of we de Gouden Rots kunnen zien, maar helaas hij is nog steeds gehuld in de mist. Als we bij de kamer aankomen, vragen we aan elkaar om de sleutel. Oeps, die ligt dus nog binnen. Gelukkig hebben ze bij de receptie nog een reserve sleutel en blijkt na opening van de deur de sleutel nog netjes op de tafel te liggen.