Terug naar dag 6 Home Myanmar Verder met dag 8

Dag 7: Yangon – Inle meer
Zaterdag 23 oktober 2010

Kwart voor 7 worden we wakker na een heerlijke nacht. We maken ons op ons gemak klaar en een kleine drie kwartier later zitten we aan het ontbijt wat wederom bestaat uit een omelet met toast. Na het ontbijt keren we terug naar de kamer om onze spullen te verzamelen voor ons vertrek naar het tussen groene bergen ingeklemde Inle meer. Om 9 uur vertrekken we met de bus naar het vliegveld van Yangon. Je kunt merken dat men hier gewend is om vroeg op te staan, want het is al behoorlijk druk op de weg. In een van de vele zijstraten zien we de Schwedagon pagode schitteren aan het einde van de straat. Ondanks de drukte komen we toch na een klein half uurtje opHet propellorvliegtuig het vliegveld aan. De bagage wordt collectief ingecheckt. We hebben verder geen rompslomp, omdat het een binnenlandse vlucht is. De rest van de tijd wachten we geduldig op ons vertrek. Rond 11 uur worden we met een busje naar het vliegtuig gebracht. Het blijkt een relatief klein vliegtuig te zijn met propellers. Als iedereen is ingestapt, zetten we koers naar de startbaan. De vlucht duurt bij elkaar net ietsje meer dan een uur. Tijdens de vlucht worden we verwend met een heerlijk zoet saussijzenbroodje en een stuk ontbijtkoek.

Op het vliegveld van Heho lopen we vanaf het vliegtuig naar de aankomsthal. Als we alle koffers hebben verzamelend lopen we gezamenlijk naar de bus die buiten op ons staat te wachten. De rit naar ons hotel 'Paradise' in het lieflijke stadje Nyaungshwe duurt ongeveer een klein uurtje. Om bij het stadje te komen verlaten we op een gegeven moment de hoofdweg en rijden we verder langs een kanaal. Nyaungshwe is de oude hoofdstad van de zuidelijke Shan-staat. De vorsten van de Shan, de zogeheten sawbwa's, resideerden hier in het Teak Paleis. Het laatste stukje voordat we het stadje binnenrijden is echt prachtig. De lange rechte weg langs het kanaal heeft aan beide kanten enorme  grote kronkelige oude bomen staan waardoor het er heel sprookjesachtig uitziet. Rond kwart voor 3 komen we aan bij ons hotel. Het bestaat uit allemaal kleine vierkanten houten huisjes met 2 kamers onder 1 dak. Bij de voordeur hebben we een behoorlijk groot overdekt houten terras met een zitje. De rest van de middag zijn we vrij. We besluiten om een kijkje te nemen in het stadje. Al lopend  gaan we op onderzoek uit, vanaf een bruggetje hebben we een leuk uitzicht over de vele kanaaltjes. Op het water is het een drukte vanjewelste, bootjes varen af en aan met handelswaar. We krijgen het gevoel alsof we in Venetië staan. Als ma de laad en los kade staat te fotograferen vanaf het bruggetje, krijgt ze bezoek van een lokaal mannetje. Hij vind het uitermate interessant hoe de foto’s wordenNyaungshwe gemaakt, maar het terug kijken van de foto’s op het scherm is nog vele malen interessanter. Er komen hoe langer hoe meer mannetjes bij en voordat we het weten zijn we omringt. We verstaan er helemaal niets van maar ze hebben zo te zien de grootste lol als ze zichzelf terug zien op het schermpje. Vanaf het bruggetje gaan we op zoek naar het onafhankelijkheidsmonument, maar dit blijkt niet veel meer te zijn dan een kale pilaar in een grasveld. Vervolgens gaan we op zoek naar de tomaten opslagplaats. Op onze plattegrond is deze duidelijk aangegeven, maar op de bewuste plaats zien wij echter geen enkele tomaat. Inmiddels is het al tegen vijven en besluiten we terug te gaan naar ons hotel. Eenmaal terug op de kamer hebben we nog even de tijd om ons lekker op te frissen voor het diner. Helaas hebben we geen warm water en moeten we het met een koude douche doen.

Om half 7 vertrekken we voor het diner. Voordat we met zijn allen naar het 'Starflower' restaurant lopen, verzamelen we ons op de parkeerplaats. Cees blijkt wat vuurwerk te hebben ingekocht voor het lichtfeest. Met het lichtfeest wordt de dag gevierd waarop Boeddha terugkeerde op aarde vanuit de tavatimsahemel, waar hij de goden zijn leer had verkondigd. Voordat we het vuurwerk afsteken, doet Cees eerst nog een regendans in de hoop dat zijn wens uitkomt. We hebben tenslotte al genoeg regen gehad. We stellen ons op in een rij naast elkaar op de weg en gooien gelijktijdig het vuurwerk hard op de grond. Het resulteert in een flinke knal en een lichtspektakel. Het personeel van het hotel kijkt lachend toe. Onderweg naar het restaurant blijken we niet de enige te zijn die vuurwerk afsteken. Hier en daar horen we wat knallen en zien we lichtflitsen. In de lucht hangen diverse kleine hete luchtballonnetjes met wensen. Het restaurant ziet er aan de buitenkant heel eenvoudig uit. Het is blijkbaar een populair restaurant voor toeristen want het terras zit er helemaal vol mee. Onze tafel staat al klaar. Zowel op als onder de tafel staan diverse wierook branders tegen de muggen. We bestellen een lekkere Hawaï Mushroom pizza en wat te drinken. Na een klein half uurtje wordt de pizza geserveerd. Deze ziet er niet alleen bijzonder smaakvol uit, maar hij smaakt ook verrukkelijk. Om 9 uur zijn we uitgegeten en keren we terug naar ons hotel voor de nacht.