Terug naar dag 7 Home Myanmar Verder met dag 9

Dag 8: Inle meer
Zondag 24 oktober 2010

Nog net voor de wekker worden we deze ochtend om iets voor zessen wakker. Een kwartiertje later staan we op en maken we ons klaar voor het ontbijt van half 7. Het ontbijt bestaat vandaag uit lekkere verse meloen en sinaasappel Thee in het kloosteruiteraard aangevuld met toast en ei. Om half 8 vertrekken we voor onze trekking naar de bergvolkeren. Vanaf het hotel slaan we links af en lopen we de lange rechte weg af totdat we aan de voet van de bergen staan. We trekken van dorp naar dorp. De meeste dorpen zijn vrij stil. De volwassenen zijn op het land aan het werk en de kinderen spelen in en rondom de huizen. In het begin zijn ze een beetje verlegen maar al gauw worden ze steeds nieuwsgieriger en zelfs brutaler. Ze lopen ook hele stukken met ons mee. Het is grappig om te zien hoe lenig ze zijn, want sommige jongens klimmen net als aapjes op hun bloten voeten de bomen in. We komen ook een groepje Pao dames tegen. Deze dames dragen traditionele donkere kleding met felgekleurde tulbanden. De tulbanden worden meestal gemaakt van Chinese handdoeken. Voor de diverse hutjes liggen zelf gevlochten matten met maïs te drogen in de zon. Het pad loopt langzaam omhoog de bergen in. Op een gegeven ogenblik komen we bij de ingang van een soort rotstempel aan. We dalen de trap af maar het is er pikkedonker. Als onze ogen enigszins gewend zijn, zien we een monnik aan een laag tafeltje mediteren. De gids neemt ons verder mee de grot in. Via allerlei smalle paadjes komen we bij een lichter stuk aan. We staan nu aan de rand van de berg en zien er diverse zittende Boeddhabeelden, een met bladgoud beplakte mini tempel en een groene draak met 2 koppen. In de muren zien we nog wat oudere uitgehouwen beelden. We lopen weer via hetzelfde paadje terug de grot in en nemen een andere afslag naar een soort tuintje. In deze tuin zien we een grote goud beschilderde liggende Boeddha. Na ons grot bezoek vervolgen we onze weg naar diverse andere dorpjes. In een naburig waterbekken wordt de was gedaan. Zowel de man als vrouw des huizes doen de was terwijl de kinderen hun wasbeurt al spelender wijs verrichten in hetzelfde bassin.

Rond 11 uur komen we bij een houten klooster aan. Hier worden we gastvrij ontvangen en krijgen we een kopje thee aangeboden. Voordat we naar binnen gaan doen we onderaan de trap onze schoenen uit. Binnen staat in het midden van de ruimte een lage tafel met allerlei lekkernijen voor bij de thee voor ons klaar. We nemen plaats op de grond rondom de tafel. De thee smaakt prima en ook de lekkernijen gaan er goed in. We hebben af en toe geen idee wat we precies eten, maar het smaakt lekker. Na een half uurtje is het weer tijd op te vertrekken. Op de trap van het klooster staat een oud gerimpeld dametje. Ze is bijzonder vriendelijk en vind het geen probleem om gefotografeerd te worden. Voordat we onze weg vervolgen naar het hotel duiken we nog even in de toiletten. Het zijn van die kleine houten huisjes met een gat in de grond. Na ongeveer 5 kwartier komen we weer bij het hotel aan en zit onze wandeling erop. Voordat we onder de douche duiken, gaan we eerst nog even wat boodschapjes doen in het stadje.

Nadat we de was hebben weggebracht, vermaken we ons de rest van de middag met een spelletje yahtzee op het terras van ons huisje. Rond half 6 vertrekken we met zijn tweetjes naar 'Starflower' voor het diner. Het diner van gisterenavond is ons zo goed bevallen, dat we er nog een keertje terug gaan. Dit keer ga we voor een pasta maaltijd, ma gaat voor de cheese tagliatelle en ik ga voor de mushroom tomatosauce spaghetti. Vanaf het terras zien we hoe alles wordt klaargemaakt in het restaurant. Na een half uurtje wordt ons eten geserveerd en ook nu smaakt het weer heerlijk. Als we uitgegeten zijn keren we terug naar ons hotel. Hier maken we onze tas gereed voor morgen. Als ineens blijkt dat er nog warm water uit de kraan komt, duiken we met zijn tweeën nog snel even onder de douche. Om 9 uur kruipen we moe maar voldaan onder de wol.