Terug naar dag 8 Home Myanmar Verder met dag 10

Dag 9: Inle meer
Maandag 25 oktober 2010

Een kwartier voordat de wekker afloopt worden we wakker na een heerlijke nacht. Om half 7 schuiven we als eerste aan bij het ontbijt. Het ontbijt bestaat deze ochtend uit een banaantje, een stukje papaja en natuurlijk een eitje. Na het ontbijt keren we nog even terug naar de kamer om onze spullen op te halen en onze tanden te poetsen. Om half 8 vertrekken we met de bus naar de opstapplaats van de boten voor onze tocht op het Inle meer. Ondanks dat het maar een klein stukje rijden is, zijn we verhoudingsgewijs behoorlijk wat tijd kwijt. De smalle straatjes maken het er ook niet gemakkelijker op. We hadden beter kunnen gaan lopen. Bij de opstapplaats Phaung Daw U pagodeliggen de bootjes al klaar. Het zijn lange smalle boten waar we met zijn vijven achter elkaar in kunnen zitten op provisorisch gemaakte houten stoeltjes. De stuurman zit echter op het 'kontje' van de boot bij de motor. Via het kanaal varen me naar het meer. Daar zien we al gauw de eerste vissers in beeld. De gids neemt ons mee naar één van de vissers, die laat ons zijn vangst zien. De vissers staan in hun boot en gooien de korfnetten in het water. Door de netten heen en weer te trekken vangen ze hun vis. Ik vind het al bijzonder knap dat ze zich staande kunnen houden in die wiebelige bootjes. Ons eerste doel van de dag is de drijvende markt. Deze blijkt echter niet gehouden te worden in verband met het Phaung Daw U-pagodefeest. Dit feest wordt jaarlijks gevierd. Een lange stoet van eenbenige roeiers begeleidt het feestelijk opgesierde Karaweikschip met de Boeddhabeelden. Het schip meert aan in alle grote plaatsen rondom het meer. We vinden het jammer dat de markt er niet is, maar we hopen natuurlijk een glimp van dit bijzondere feest op te vangen.

Ons volgende doel is het plaatsje Ywama. Hier zullen we een weverij en een zilversmederij bezoeken. Voordat we bij het plaatsje aankomen zien we een eerste glimp van een van de boten die zullen meedoen met de bootraces ter ere van het feest. De boot is volledig geladen met eenbenige roeiers. Ze staan met zijn allen zowel links als rechts op één been op het randje van de boot en met het andere been begeleiden ze de roeispaan in het water. Zo te zien zijn ze alvast aan het oefenen voor de wedstrijd. We komen op een gegeven ogenblik behoorlijk dichtbij, zodat we mooie foto’s kunnen maken. In Ywama is het bij de weverij heel rustig vanwege de festiviteiten. Er zijn maar een paar dames aan het werk. We kunnen op ons gemak kijken en krijgen een goede indruk hoe het weven in zijn werk gaat. Bij de zilversmid is het behoorlijk warm. We zien vier heren met hamers rondlopen. Eentje houd een stuk metaal in de oven. Als het metaal dan begint te gloeien legt hij het stuk op een provisorisch gemaakt aambeeld. De mannen met de hamers slaan dan om beurten op het gloeiende stuk metaal. Het gaat er behoorlijk heftig aan toe, maar dat moet ook wel anders krijgt het metaal niet zijn juiste vorm. We stappen vervolgens weer in de boten en varen verder naar een sigarenmakerij. Hier zien we stapsgewijs hoe de sigaren worden gemaakt. Het tabak wordt in grote schalen verzameld om vervolgens door vingervlugge dames verwerkt te worden tot sigaren.

Inmiddels is het tegen het middag uur en wordt het tijd voor de lunch. We varen met de bootjes naar het Ngwe Zin Yam Restaurant wat zich vlakbij het Phaung Daw U pagode bevindt. De P5rocessiebootVanaf het terras zien we de pagode al liggen. We bestellen een heerlijke sweet & sour chicken met lemon juice. Na de lunch hebben we ruim de tijd om de pagode te bezoeken. Via een bruggetje komen we aan de andere kant van het water en lopen we naar de pagode. Bij de ingang moeten de schoenen weer uit. We besluiten ze niet te laten staan aangezien het nogal druk is. In het water nabij de pagode is een drukte vanjewelste. We zien dat hier de bootraces ter ere van het feest worden gehouden. 2 boten uit verschillende dorpen strijden tegen elkaar. Ze moeten een bepaalde afstand zo snel mogelijk af zien te leggen. Het is bijzonder leuk om mee te maken. Iedereen leeft enorm mee en moedigt de roeiers aan. Iedere keer als er een boot als eerste over de finish komt wordt er hard gejuicht. Op de winnende boot wordt er gedanst en sommigen roeiers springen zelfs van vreugde in het water. Na een aantal races gezien te hebben, besluiten we de naburige markt te bezoeken. We kijken onze ogen uit. We zien weer de meest opzienbarende koopwaar liggen, maar het leukste vinden we toch wel de bijzondere stammen die deze markt bezoeken. Vooral de kleurrijke hoofdtooien van de dames springen eruit. Als laatste nemen we nog even snel een kijkje in de Phaung Daw U pagode. Deze pagode werd pas in de jaren zestig gebouwd. Midden in de pagode staan vijf onooglijke gouden Boeddhabeelden. Ze zijn in de jaren zo volgeplakt met bladgoud dat ze volledig onherkenbaar zijn geworden. Wij mogen deze beelden echter niet aanraken, want het midden stuk in de pagode is verboden terrein voor vrouwen.

Om kwart over 2 verzamelen we ons weer bij de bootjes. We vertrekken gezamenlijk naar een klein dorpje waar de processie boot zal aanmeren. Bij het dorpje aangekomen is het er al een drukte vanjewelste, maar we worden vriendelijk onthaald en we mogen zelfs op de eerste rang plaatsnemen. Na een tijdje arriveert het eerste bootje van de processiestoet. Op de boot is het een groot feest. Er volgen nog 3 andere bootjes met éénbenige roeiers alvorens de processie boot met de Boeddhabeelden arriveert. Als de processie boot is aangemeerd, worden de beelden aan land gebracht. De beelden zijn ook hier onherkenbaar geworden door al het opgeplakte bladgoud. Als de beelden aan land zijn gebracht, vertrekken wij weer met onze bootjes richting het Nga Phe Kyaung klooster. Dit 250 jaar oude houten klooster staat bekend om zijn springende katten. De katten worden hier getraind om door hoepels te springen. We zijn echter snel uitgekeken op de kunstjes, want ze gaan niet al te vriendelijk met de katten om. Na het bezoek aan dit klooster komt er een einde aan onze tocht op het Inle meer. We varen terug naar de opstapplaats waar we rond half 6 aankomen. Terug in het hotel duiken we vlug onder de douche als we merken dat we warm water hebben. Aansluitend gaan we dineren in het nabij gelegen Lotus restaurant. Dit rieten hutje ligt pal naast het hotel. Het heeft maar een aantal tafeltjes maar is bijzonder gezellig. Net als we aan tafel hebben plaatsgenomen, valt al het licht uit. Gelukkig zijn we er inmiddels aangewend en hebben we onze zaklampen paraat. De kaarsjes worden aangestoken en we bestellen de kip cashew noten schotel. Deze smaakt weer verrukkelijk. Binnen een uur zijn we uitgegeten en keren we terug naar de kamer. De rest van de avond gebruiken we om onze spullen weer in te pakken voor het vertrek van morgen. Om 9 uur kruipen we moe en voldaan onder de wol.