Terug naar dag 12 Home Patagonië Verder met dag 14

Dag 13: Puerto Natales
Woensdag 28 oktober 2009

Na wederom een onrustige nacht met veel geblaf en gerinkel, worden we om kwart voor 7 wakker van de wekker van de heren. Zij hebben vandaag de wandeling die wij gisteren Lago Nordenskjoldmaakten op hun programma staan. Het is nog behoorlijk donker buiten en aan het getik op het dak te horen, regent het behoorlijk. Wat een geluk hebben wij gisteren toch gehad, ongelofelijk. Wanneer de heren helemaal gereed zijn voor hun vertrek en de kamer hebben verlaten, komen wij onze bedden uit. Althans dat proberen we. Iedere spier in mijn lichaam is stijf, stram, beurs en pijnlijk, maar als ik terug denk aan de prachtige dag van gisteren neem ik dat voor lief. Het is echt zonde voor de heren want het is een prachtige wandeling, maar als het zo regent houd je het toch wel snel voor gezien denk ik. Bovendien vraag ik me af of de paden niet veel te glad en gevaarlijk worden.

Rond 8 uur lopen we naar de ontbijtzaal. Als iedereen aanwezig is, beginnen we uit volle borst te zingen voor de jarige Tiny. Ze is vandaag 45 jaar geworden en dat mag natuurlijk niet zo maar voorbij gaan. Het ontbijt bestaat wederom uit toast met ei, maar vandaag krijgen we er een heerlijk stukje taart bij. Een uurtje later vertrekken we alweer met het kleine busje en de aanhangwagen met de koffers. De regen komt nog steeds met bakken uit de hemel. Moet steeds denken aan de heren en hun wandeling, wat een pech hebben ze.  Bij het bekende bruggetje moeten we weer uitstappen. Alleen zijn we daar nu niet zo blij mee. Gelukkig hebben we een paraplu bij de hand, zodat we de camera spullen in ieder geval droog kunnen houden. Het reguliere programma besluiten we maar te schrappen, want met dit weer gaan we echt niet op ons gemak wandelen. Bij de ingang van het park stappen we weer over op de grote bus die daar op ons heeft staan wachten. Het regent dan nog steeds pijpenstelen. Toch begint het na enkele kilometers rijden lichter te worden en zelfs wat droger. Op eens moeten we stoppen als er een hele kudde guanacco's op de weg staan. Het is een flinke groep en ze verzamelen zich snel weer bijelkaar. Als we bij een meer aan komen met Chileense flamingo’s is het zelfs droog, zodat we een kijkje kunnen gaan nemen. We lopen heerlijk op ons gemak om het meer en zien diverse flamingo’s en ganzen in en rond het water. De bus heeft een rondje om het meer gereden en wacht ons aan de andere kant weer op.

Onze volgende stop is de ongeveer 15 meter hoge Salto Grande. Deze prachtige waterval is gelegen tussen de twee meren Lago Nordenskjold en Lago Pehoé. Het is maar 10 minuutjes lopen vanaf de parkeerplaats, maar met die enorm stijve benen en de wind lijkt het wel een half uur. We kunnen de waterval van drie verschillende hoogtes bekijken. Er zijn ook een paar durfals die zich achter de omheining begeven. Vanaf de waterval rijden weLago Pehoe verder naar Lago Pehoe voor een groepfoto met machtig bergmassief Los Cuernos op de achtergrond. Via een bruggetje lopen we naar het eilandje waar Hosteria Pehoe ligt. We kiezen een mooi plekje langs de kust uit, maar we hebben wel een beetje pech want de zon staat voor het mooie eigenlijk precies verkeerd. Om kwart over 2 komen we bij ons lunch adres aan. Het is een soort souvenirs shop met restaurant. Volgens de placemats op de tafel hebben we het nationale park al verlaten. Daar hebben we eigenlijk helemaal niets van gemerkt, want de omgeving is eigenlijk net zo mooi als in het park. We bestellen samen weer zo’n gigantisch broodje met kip.  We moeten wel veel geduld hebben, maar dat is niet makkelijk als je weet dat we over een half uurtje alweer vertrekken. Als we de burger krijgen smaakt het prima. Alleen hebben we wel onze twijfels over de kip, die volgens ons beef is. Maarja geen tijd meer op om te ruilen dus opeten.

Het is niet ver meer rijden naar ons hotel 'Los Pinos' in Puerto Natales. Wat gelegen is aan de 'Seno Ultima Esperanza' oftewel de Fjord van de laatste hoop. De bus moet weer flink omrijden vanwege het eenrichtingsverkeer wat in de vele straatjes geldt. Het is een gezellig en maar eenvoudig hotelletje. Het hotel bestaat uit een smalle gang met diverse lopers op de grond waar onze koffers erg moeilijk over heen rollen. We zetten onze spullen op de kamer en gaan vervolgens een kijkje nemen in het stadje. Vlak bij het hotel is een soort overdekt souvenirs centrum, waar men alles met de hand vervaardigden. We maken een rondje binnen en zien de mensen aan het werk, maar er word nogal flink gerookt zodat we gauw weer naar buiten vluchten. Vervolgens gaan we op zoek naar een supermarkt, maar die is haast niet te vinden. Ze zijn vele malen kleiner als we gewend zijn. Maar uiteindelijk komen we weer met volle tassen bij het hotel aan. Als we op de kamer aankomen hebben we nog een uurtje de tijd om ons op te frissen en klaar te maken voor het diner van 7 uur. Met zijn allen gaan we al lopend naar restaurant 'Esperanza', wat enigszins achter ons hotel ligt. We bestellen hier op aanraden van Jeroen een King Crab shew. Hier in Puerto Natales schijn je dus de beste King Crab te kunnen eten en ja dat moet natuurlijk wel geprobeerd worden. En Jeroen heeft gelijk, het stoofpotje is echt verrukkelijk. Kwart voor 10 zijn we het echt zat. We lopen samen met Tiny terug naar het hotel, waar we heerlijk bijtijds onder de wol kruipen.