Terug naar dag 18 Home Patagonië Verder met dag 20

Dag 19: Buenos Aires - Foz do Iguazu
Dinsdag 3 november 2009

Deze ochtend worden we heerlijk zonder wekker wakker. We hebben de gehele dag ter vrije besteding, want pas vanavond stappen we op de nachtbus naar Iguaçu. Toch zijn we gewoon bijtijds wakker, maar het slaapt wel een stuk rustiger als je weet dat je niet vroeg op moet. Om half 9 gaan we naar beneden om op ons gemak te ontbijten. We zijn de enige en misschine wel de eerste van onze groep in de ontbijtzaal. Een half uurtje na ons komen Hans en Lenie aan. Ze schuiven gezellig bij ons aan tafel aan. We Galerias Pacificoontbijten lekker stevig zodat we de lunch lekker lang kunnen uitstellen. In de nachtbus krijgen we namelijk een diner, maar aangezien we pas om zeven uur op de bus zullen stappen zal dat nog wel een hele tijd duren. Na het ontbijt gaan we terug naar de kamer, waar we onze koffer en tassen klaarmaken voor vertrek. Gelukkig kunnen we ze opslaan in een lege kamer van het hotel, zodat we niet de hele dag met al onze spullen hoeven te sjouwen. Om half 11 vertrekken we samen met Tiny en Desiree naar ‘Galerías Pacífico’. Dit is een luxe winkelcentrum met prachtige fresco’s van vooraanstaande Argentijnse kunstenaars op het plafond. In eerste instantie willen we met de metro erna toe gaan, maar met wat navraag bij Jeroen blijkt het ook goed aan te lopen te zijn. We kunnen tenslotte vanavond nog lang genoeg zitten. Gelukkig denken Tiny en Desiree er hetzelfde over, zodat we al wandelend naar het winkelcentrum gaan. Het winkelcentrum ligt aan de drukke 'Calle Florida', een gezellige winkelstraat waar geen auto’s mogen rijden heerlijk. We lopen de hele winkelstraat uit en komen zo ineens bij het monument van gevallenen op de Malvinas (Falklands) uit, zodat ik nog mooi de ontbrekende foto’s van de eerste dag kan overmaken. We hebben zelfs geluk, want er vindt net een wachtwisseling plaats. Rond kwart over 11 beginnen we trek te krijgen en gaan we in de 'Galerías Pacífico' op zoek naar een koffiecorner voor een lekker bakkie koffie met taart.

Na de koffie slenteren we op ons gemak nog wat door de diverse winkelcentra’s en straat in de hoop dat we nog zo’n mooi glazen souvenir kunnen vinden. Voordat we het weten is het al drie uur. We besluiten om op zoek te gaan naar een leuk restaurantje voor een lunch. In een van de vele verborgen centrumpjes vinden we ‘La Brioche Doree’, een gezellig koffiehuisje, waar we een lunch Malvinas monumentbestellen. Het is een compleet menuutje, wat bestaat uit thee, jus d’orange en 2 lekkere ham/kaas tosti’s. Na deze heerlijke lunch lopen we op ons gemak terug naar het hotel. Onderweg maken we op de 'Avenida 9 de Julio' nog een fotostop. We kijken vol verwondering naar al dat verkeer wat voorbij raast. Rond half 5 komen we in het hotel aan. Het vertrek naar de busterminal is met een half uurtje uitgesteld, zodat we nog een uurtje moeten wachten. We gaan beneden naar de kelder en daar blijken nog meer groepsgenoten zich te bevinden. Achter in deze kelder staan wat computers waar ik nog even snel mijn mail check. Ruim voor zessen staan we allemaal klaar voor vertrek, maar om 6 uur geen bus. Vijf over zes, tien over zes, kwart over 6 komt de bus eindelijk aan. Jeroen is lichtelijk in paniek, want nu moeten we binnen 40 minuten bij de busterminal zijn en dat terwijl we nu midden in de spits zitten?! Ondanks de drukte redden we het net. Bij de busterminal aangekomen, is het nog wel even zoeken naar de juiste opstapplaats. Precies om 7 uur komen we bij onze bus aan, gauw de koffers in het bagageruim en de bus in. Volverwachting gaan we de trap op, maar de bus ziet er echt super uit. Lekker luxe en super ruim, nou wij komen de nacht wel door hoor!

We gaan snel zitten, zodat de bus ook snel kan vertrekken. De eerste paar kilometers zijn we allemaal nog druk bezig om ons te settelen en uit te zoeken hoe alles werkt. Het diner laat erg lang op zich wachten, zodat we eigenlijk al over onze ergste honger heen zijn. Pas om half 10 krijgen we het geserveerd. Het is net zo'n plateau als in het vliegtuig, vol verwondering kijken we gauw wat er op ons bord ligt. Lichtelijk teleurgesteld zien we alleen wat sla, crackers en een pudding toetje. We zijn toch wel wat verbaasd want volgens Jeroen is het diner in de bus fantastisch, maar het ontbijt echt vreselijk. Nou als dit dan fantastisch is, wil ik helemaal niet weten hoe het ontbijt er morgenochtend uitziet. Maar we zijn weer veel te snel met ons commentaar, want na een kwartier krijgen we nog een hele bak met warm vlees en aardappelgratin. Tijdens het eten worden we bezig gehouden met diverse films zoals 'The fast and the furious' en 'Australia'. Na het eten beginnen de oogjes toch wel behoorlijk zwaar te worden, waardoor we ons langzaam klaarmaken voor de nacht. De voeteinden hebben we al omlaag geklapt zodat we lekker kunnen liggen en wegkruipen onder een dekentje.