Dag 1 en 2 Home Patagonië Naar dag 4

Dag 3: Buenos Aires
Zondag 18 oktober 2009

Na een heerlijke nacht worden we om kwart voor 7 gewekt door de wekker. Een klein half uurtje later zitten we als eerste aan het ontbijt in de kelder van het hotel. We hebben de keuze uit allerlei lekkere hapjes zoals wit en bruin brood, croissantjes, koekjes, cakejes, yoghurt met muesli en vers fruit. Na uitgebreid smikkelen, lopen we een half uurtje later met volle maag terug naar de kamer. Het is nog vrij vroeg, zodat we besluiten om even te kijken of de winkeltjes al open zijn, maar al snel zien we dan dit niet het geval is en gaan we terug naar de kamer.

Om 9 uur verzamelen we bij de receptie van het hotel voor het vervolg van onze stadstoer. Vanaf het hotel lopen we een klein stukje naar de eerste de beste bushalte waar we in een lokale bus stappen richting de begraafplaats Recoleta. Iedereen levert de gespaarde muntjes in bij Jeroen, zodat hij ze in de automaat kan gooien. Het blijkt maar een paar minuten rijden te zijn, maar we zijn alvast weer een ervaring rijker. Recoleta is een bijzondere begraafplaats die je eigenlijk kunt vergelijken met een kleine stad met één brede hoofdstraat. Op de begraafplaats hebben we ongeveer 5 kwartier Maradonade tijd om wat rond te kijken, maar Recoletauiteraard lopen we eerst gezamenlijk naar het bekendste graf van deze dodenstad: het graf van Maria Eva Duarte de Perón. Rond half 11 verlaten we ‘El cementerio de la Recoleta’ en lopen we naar de tegenoverliggende restaurantjes voor een gezamenlijk kopje koffie. Iedereen probeert direct weer klein geld in de vorm van muntjes van de ober af te troggelen voor de volgende busrit. Onze volgende stop is Plaza Dorrego waar we de antiek- en rommelmarkt 'La Feria de Antiguedades de San Pedro Telmo' bezoeken. Op de hoek van het plein showt een wat ouder paar de wereld beroemde tango. We slenteren op ons gemak een rondje over het plein. Na de ronde vervolgen we onze weg door de Defensa helemaal naar Plaza Mayo, waar we mooi nog even snel wat foto’s overmaken om het verlies van gisteren te beperken.

Om half 2 gaan we weer gezamenlijk op pad naar het stadion van de Boca Juniors: 'La Bomboner'. Deze bonbondoos – zo genoemd vanwege de werkwaardige vorm – staat midden in de volkswijk La Boca. La Boca is Boca Juniors en Boca Juniors is Maradona, de beroemdste speler van de club. Maradona is de held van Argentinië, maar hier in deze wijk heeft hij zowat de status van heilige bereikt. Helaas blijkt het stadion gesloten vanwege een aanstaand optreden, zodat we helaas geen kijkje binnenin kunnen nemen. We lopen verder naar La Boca – de bakermat van de Tango - zelf. Hier hebben we weer heerlijk anderhalf uur voor ons zelf. We wandelen op ons gemak door de kleurrijke straten waar allerlei straatvoorstellingen met dans en muziek te zien zijn. We zien diverse beeltenissen van papier maché ons toelachen vanaf de balkons, maar de meest opvallende is toch wel die van Maradona.

Vier uur is weer een mooie tijd om te vertrekken. Vanaf het begin van de hoofdstraat Caminento lopen gezamenlijk naar de bushalte om met de lokale bus terug naar het hotel te gaan. Dian wordt nog net voordat we vertrekken door een dame gestrikt voor een paar foto’s als tango man. Het is een behoorlijk bus rit en na ons instappen zit de bus dan ook helemaal vol. Bij het congres stappen we uit, zodat we het laatste stukje nog even lekker kunnen lopen in het avondzonnetje. De meeste pakken nog even een terrasje maar Ardie, Marijke, Hans, Lenie, Jeroen en wij lopen direct terug naar het hotel voor een heerlijke douche en een kopje warme bouillon. Om 8 uur is het weer verzamelden in de lobby van het hotel voor het diner. Met zijn 18-en (zonder Tiny) lopen we naar de Italiaan 'Scuzi'. We gaan beide voor een overheerlijke middel grote pizza. Ma heeft de Scuzi individuele en ik de Napolitana con Jamon. Die limonada die we bestellen is ondanks het zure toch wel weer erg lekker. Pas om half 11 zijn we weer terug op de kamer. We duiken snel ons bedje in want de ogenleden zijn inmiddels wel heel erg zwaar geworden.