Terug naar dag 3 Home Patagonië Verder met dag 5

Dag 4: Buenos Aires - Puerto Madryn
Maandag 19 oktober 2009

Rond half 8 gaan de oogjes weer open na een heerlijke nachtrust. Op ons gemak maken we ons klaar voor het ontbijt waar we een klein half uurtje later aanschuiven. Vandaag zijn we niet de eerste want een groep van 6 man (Els, Marthijn, Anouk, Joost, Frans en Jenny) van onze groep zitten al aan het ontbijt en zijn al behoorlijk wakker. We moeten het vanochtend helaas zonder croissantjes doen, want die staan namelijk nog in de over. Als we klaar zijn met ontbijten komen ze pas op tafel. Kwart voor negen gaan we terug naar de kamer om de koffer verder in te pakken en ons klaar te maken voor vertrek naar het vliegveld.

Om kwart voor 10 is de verzameltijd in de lobby van het hotel met onze koffers. We blijken dezelfde bus te hebben als bij onze aankomst in Argentinië, dus ook deze keer moeten de koffers weer IN de bus. De chauffeur heeft dit keer wel het sleuteltje bij zich, maar breekt deze af als hij probeert de laadklep te openen. Gelukkig moeten we naar de nationale luchthaven en dat is slechts een
Puerto Madryn half uurtje rijden. Op het vliegveld is al behoorlijk druk. De rij voor het inchecken is zelfs zo lang dat we naar de gang worden gedirigeerd, omdat we de boel anders te veel blokkeren. Gelukkig kunnen we als groep inchecken zodat we na het inchecken nog even de tijd hebben om iets lekkers te drinken. Samen met Hans, Lenie, Ardie, Marijke, Dian en later ook Miranda nemen we een heerlijk vers kopje koffie.

Rond half 12 is het tijd om naar boven te gaan op weg naar gate 12b. De kaartjes voor het inchecken hebben we inmiddels van Jeroen ontvangen. Alleen hebben we wel allemaal een andere naam gekregen. Bij de gate net voor de douane worden we opgevangen door Marthijn en Els. De heren achter het scherm van de bagage controle hebben meer aandacht voor wat er allemaal door de ‘piep’poort gaat dan voor de tassen, want de laptop word helemaal niet opgemerkt. Bij de gate kunnen we direct doorlopen, want men is inmiddels begonnen met boarden. We blijken met zijn allen helemaal achter in het vliegtuig te zitten, maar we zijn vrijwel allemaal uit elkaar getrokken. Ik zit eigenlijk tussen Hans en Lenie in, maar ik laat ze voor de gezelligheid gewoon naast elkaar zitten. Precies 12 uur gaan we de lucht in. Onderweg krijgen we een smaakvolle snack en 2 maal wat lekkers te drinken. Na exact 2 uur vliegen, landen we op de luchthaven van Puerto Madryn.

Mooi meegenomen is de achteruitgang van het vliegtuig, zodat we niet eerst moeten wachten tot iedereen voorin het vliegtuig eindelijk is uitgestapt. Er is helaas slechts een bagageband en de ruimte om de bagage op te vangen is ook erg klein, zodat we echt hutje op mutje staan. Maar een aantal heren van onze groep staan vooraan en trekken alle koffers van de hele groep van de band zodat we vrij snel alles weer kompleet hebben. Met de koffers in de hand gaan we op zoek naar onze chauffeur. Die staat ons buiten al netjes op te wachten met een keurige bus, waar de koffers netjes in het koffer ruim kunnen en passen. Het is een kleine 20 minuten rijden naar ons hotel. Althans het hotel van 8 van onze groepsleden (Frans & Jenny, Marthijn & Els, Anouk & Joost en wij). We hebben vervolgens even een uurtje voor onszelf voordat we weer worden opgepikt door Jeroen en de rest van de groep die in een ander hotel verblijft.

Vier uur vertrekken we al lopend naar de stad waar we op ons zelf wat kunnen rondkijken. We besluiten eerst naar de pier te lopen waar we een kleine groep flamingo’s aan treffen. Uiteraard worden de nodige foto's geschoten. Vervolgens gaan we op zoek naar een supermarkt voor wat water en wat koekjes. Bij de ingang staan lockers waar we onze rugzakken in kunnen doen. Wel Flamingo'szo makkelijk, want zo hebben we gelijk onze handen vrij. In de supermarkt vinden we naast de benodigde boodschappen ook ons favoriete drankje Tang. We zijn in totaal 25.44 peso's kwijt voor 2 water (2l), 1 doosje Tang, een doosje Muesli repen en een pakje crackers voor bij de bouillon. We besluiten om eerst maar even alle spullen naar het hotel te brengen, want het begint allemaal behoorlijk door te wegen. Op de terug weg duiken we direct een pinautomaat in om de portemonnees te vullen.

Nadat we de spullen op de kamer hebben gezet, lopen we terug naar de stad om alvast een hapje te gaan eten. We hebben pas om half 8 bij het standbeeld afgesproken, dus dat word dan ongetwijfeld weer een latertje en daar hebben we nu niet zo veel zin in. Op de hoek van de hoofdstraat zwaaien Hans en Lenie uitbundig vanuit 'Fl Clasico'. Het is een gezellig restaurantje waar we direct besluiten om wat te gaan eten. We schuiven bij Hans en Lenie aan en bestellen een heerlijke lasagne en ravioli. Na het bestellen vraagt de ober ons welke saus we erbij willen?! We snappen niet helemaal wat nou de bedoeling is want op Italiaanse maaltijden zit vaak al genoeg saus, dus zeggen we dat we niks willen. Aan de gezichtsuitdrukking van de ober is duidelijk af te lezen dat dit een hele rare gang van zaken is. Blijkt dat je hier in Argentinië de saus apart erbij moet bestellen, weten wij veel! Het eten mét saus smaakt verrukkelijk. Precies op tijd zijn we klaar zodat we gezamenlijk met Tiny en Desiree naar het standbeeld lopen.

We blijken de laatste te zijn, want iedereen is inmiddels gearriveerd. We gaan een stukje verderop een restaurant binnen, waar we wat informatie van Jeroen over de excursie mogelijkheden in El Calafate te horen krijgen. Pas om half 9 is Jeroen klaar en zijn wij dus dolblij dat we al wat gegeten hebben. Samen met Tiny lopen we terug naar ons hotel terwijl de rest nog moet dineren. Het is een klein half uurtje lopen naar ons hotel. Tiny glipt direct even mee naar binnen om onze kamer te bekijken. Daarna loopt ze in haar uppie verder naar haar hotel.  We hebben nog even heerlijk de tijd om op ons gemak te douchen en het verslag bij te werken. Maar de tijd gaat snel en voordat we er erg in hebben is het al weer laat. Uiteindelijk liggen we pas om kwart over 10 in ons mandje.