Terug naar dag 4 Home Patagonië Verder met dag 6

Dag 5: Península Valdés
Dinsdag 20 oktober 2009

Tien voor half 6 loopt de wekker al af, maar eigenlijk zijn we ruim voor die tijd al wakker. De bedden maken namelijk een nogal krakend geluid, zodat iedere beweging al een soort wekker is. We wassen en kleden ons snel aan, want we hebben slechts een half uurtje de tijd voor het ontbijt. Helaas begint de dame van ons hotel precies om 6 uur pas met het ontbijt klaar te zetten, zodat het echt stampwerk wordt. Iets over half 7 komt de bus ons ophalen waar de overige groepsleden uit het andere hotel al in zitten. Het wordt een lange zitdag.  De eerste stop is na ruim 2 uur rijden bij het ‘Centro de Visitantes’ van het schiereiland, waar Martha (onze lokale gids) onsBootje duwen het een en ander over de walvis vertelt aan de hand van het daar hangende geraamte. Maar voordat ze daar aan begint rennen we met zijn allen eerst naar de toiletten, want de nood is inmiddels erg hoog. Na haar verhaal kijken we op ons gemak nog even rond in het centrum en nemen we snel nog even een kopje koffie uit de automaat. Tien minuten later zitten we alweer in de bus.

Het volgende stuk is wederom 2 uur rijden. Onderweg zien we verschillende groepjes Guanacco's en Nandoe's in het veld staan. Bij Caleta Valdés maken we een korte stop bij een kleine pinguïn kolonie. Vanaf de parkeerplaats zien we de verschillende holen al langs de weg liggen. Schattig om te zien dat de beestjes zich echt nergens wat van aantrekken en gewoon hun gang gaan zonder zich aan ons te storen. Als we van de parkeerplaats bij de pinguïns willen afrijden, zien we in het veld een stelletje Mara's staan. Mara's zijn pampahazen, ze staan hoog op de poten en hebben een vreemd hondachtig achterlijf. Onze volgende stop is bij Punta Delgada waar we een bezoek brengen aan de zeeolifanten (Mirunga leonina). Via een smal zandpaadje dalen we de klif af en hebben we prachtig zicht op de kolonie die beneden op het strand ligt te zonnen. Zeeoliefanten wisselen langdurige periodes op zee af met korte periodes aan de kust. Op het strand paren ze en brengen ze hun jongen groot. Af en toe is het een gebrul van jewelste en zien we een aantal heren flink bekvechten. Het is een prachtig gezicht, maar toch wel jammer dat we niet nog net ietsje dichterbij kunnen komen.

Bij het uitkijkpunt bevind zich het restaurant waar we gaan lunchen. Het wordt weer flink stampen, want we hebben slechts een klein uurtje de tijd om alles te bestellen en naar binnen te werken. Gelukkig komt het eten snel ondanks dat het opnemen ontzettend chaotisch verloopt. Zowel ma als ik kiezen voor de Walvistagliatelle met pesto, lekker licht en makkelijk verteerbaar. Als Joost en Tiny hun tagiatelli geserveerd krijgen, blijkt deze heel onnatuurlijk gekleurd azuurblauw. Gelukkig blijkt de onze gewoon geel.  Precies op tijd zijn we gereed en kunnen we vertrekken naar Punta Pirámide voor onze boottocht naar de badende en spelende walvissen. Onze boot vertrekt om 2 uur. We worden helemaal ingesnoerd door het zwemvest, zodat het bewegen wat lastig word. We lopen met al onze bagage naar het strand waar we via een net trappetje in de luxe boot klimmen (2x2 stoelen). We worden vervolgens door een tractor het water ingeduwd totdat de boot loskomt van de bodem en we kunnen gaan varen. Al snel zien we in de verte diverse fonteintjes en staarten door de lucht vliegen. Het blijft een hele tijd erg ver weg, zodat we toch ietwat ongeduldig beginnen te worden. Ineens duiken de dames voor onze neus op met hun jongen. Het is werkelijk een prachtig gezicht. Sommigen jongen zijn echt vreselijk nieuwsgierig en komen zo dichtbij dat we ze als het ware kunnen aanraken. Een paar stoere jongens zwemmen zelfs langs en onder de boot door. In de boot is het een drukte van jewelste en is het natuurlijk dringen geblazen. Helaas zitten er een paar mensen in de boot die zichzelf het allerbelangrijkste vinden. Zij staan dan ook constant vooraan, zonder ook maar enige notie te slaan op de overige passagiers. Onze tocht duurt langer dan geplant, want we zijn pas weer om 10 voor 4 aan land. Nadat we ons zwemvest hebben uitgedaan en afgeleverd gaan we op zoek naar een terrasje om gezellig nog wat drinken en na te genieten van al het moois wat we net gezien hebben. Het weer is fantastisch en zo genieten we ook nog eens heerlijk van het voorjaarszonnetje.

Om kwart voor 5 vertrekken we weer uit Puerto Pirámide. Martha is helemaal in haar nopjes omdat ze nog nooit zo een dergelijk groep heeft gehad die steeds zo netjes op tijd weer klaar staat. Het is nog een kleine anderhalf uur rijden voordat we in Puerto Madryn aankomen. Het is inmiddels kwart over 6 als we het stadje binnenrijden. We laten ons afzetten in de stad, zodat we bij de supermarkt wat brood en lekkers kunnen halen voor het avond eten. We hebben immers vanmiddag al warm gegeten dus is een boterham vanavond meer dan genoeg. In de 'Carrefour' supermarkt slaan we wat water, mueslirepen, stokbrood, beleg en toetjes in voor het diner. Kwart over 7 zijn we dan weer in ons hotel waar we de rest van de avond heerlijk op ons gemak wat keuvelen op de kamer. Nouja gemak! Eerst moeten alle foto's nog overgezet en bekeken worden. Vervolgens moet het verhaal natuurlijk nog bijgewerkt worden. Kortom de avond is zo voorbij voordat we er erg in hebben. Als we dan om half 10 ons toetje lekker ophebben, kruipen we daarna heerlijk onder de wol.