Terug naar dag 5 Home Patagonië Verder met dag 7

Dag 6: Punta Tombo
Woensdag 21 oktober 2009

Wederom een hele vroege wekker, maar we raken er steeds meer aan gewend waardoor het ons iedere keer beter afgaat al dat vroege opstaan. Het ontbijt is weer proppen geblazen, want de dame komt tegelijker tijd met ons aan wat betekent dat alles dus nog klaargezet moet worden. Wij Op weg naar de dolfijnenvallen direct aan en als zij nog bezig is met het klaarzetten van de diverse broodbeleggen zijn wij inmiddels allang gevlogen. Om 5 over half 7 komt het busje, met de rest van de groep, ons weer oppikken. Jeroen duikt nog even de bus in om ons veel plezier te wensen en verdwijnt daarna direct in het niets.

Het is een ruim uurtje rijden naar het haventje in Rawson waar de boot ons ligt op te wachten. Snel even plassen in het aangrenzende restaurant, voordat de hele riedel van zwemvesten weer van start gaat. We hebben dit keer gelukkig een boot voor onszelf, zodat er genoeg ruimte is om een beetje heen en weer te kunnen lopen. We zijn de haven nog niet uit of we komen de eerste zeedieren al tegen. Een vast groepje zeeleeuwen ligt lekker op de kade in het zonnetje te genieten en ons te bekijken. Best een rare gewaarwording die zeeleeuwen zo tussen alle de pijpleidingen. We varen snel verder naar open zee. Al gauw zien we de eerste Commerson dolfijntjes al boven het water uitspringen. Het is knap lastig om ze goed op de foto te krijgen, want ze zijn zo razendsnel en veranderen steeds van koers waardoor ze nauwelijks te volgen zijn. Iedereen doet uiteraard zijn uiterste best, maar meestal staat er niet veel meer op de foto dan een stukje Atlantische Oceaan. Met het oog zijn ze gelukkig prima te volgen, ondanks hub enorme speelsheid. Op een gegeven moment gaan ze in de slipstream van de boot zwemmen, waardoor we ze heel goed van dichtbij kunnen bewonderen. Onderweg komen we ook heel wat nieuwsgierige aalscholvers en zeeleeuwen tegen. Na ruim een uurtje dobberen is het feest helaas weer voorbij en varenPunta Tombo we terug naar het haventje. Terug in de haven, ontdoen we ons van de zwemvesten en rijden we naar ‘Los Coirones Deco Bar’ voor een heerlijk kopje koffie. Sommige bestellen naast hun kopje koffie ook een lekkere taartpunt die bij levering de grootte van een lunch blijkt te hebben. Tiny heeft het er behoorlijk zwaar mee. Ze is hevig verontwaardigd als dan ook nog eens blijkt dat Lenie meer op heeft als zij.

Tien uur vertrekken we richting de pinguïns van Punta Tombo, dat is weer een flinke rit van  ruim 2 uur. We komen rond het middag uur aan bij de ingang van park. Terwijl Martha zich over de kaartjes ontfermt, duiken wij met zijn allen de toiletten weer in. Voordat we echt naar binnen gaan, laten we nog een foto van ons maken bij het ingangsbord. Op de achtergrond zien we de eerste pinguïns al nieuwsgierig naderbij schuifelen. We maken een wandeling van in totaal 2 kilometer (heen en terug) door de pinguïn nederzetting. Het eerste gedeelte van de wandeling gaat over een boardwalk, maar daarna veranderd het pad in een grindpad. Onderweg zien we al diverse pinguïns in holen en struiken liggen. Bij de kust hebben we goed zicht op het zwemgedrag van de pinguïns. Als een speer duiken de pinguïns vanaf grotere diepte naar boven en wandelen ze met gemak het rotsachtige strand op. Eerst slaan ze dan het water van zich af, vervolgensFlamingo's op het strand van Puerto Madryn blijven ze even drogen in het warme zonnetje om uiteindelijk rustig langs de struiken terug te wandelen naar hun nest. Sommige stukken van het pad zijn voorzien van houten loopbruggen zodat de pinguïns hun pad echt ongestoord kunnen vervolgen. Maar hier en daar heb je natuurlijk altijd van die deugnietjes die zich gewoon tussen het wandelende publiek begeven. Sommigen gaan zelfs zo ver, dat ze hun nest gewoon midden op het pad maken. Bij een van de uitkijkposten over zee, kom ik een pinguïn tegen die niet zo blij is met al dat bezoek. Als ik zijn nestje wil passeren krijg ik de volle laag, pikkend en slaand met zijn vleugels word ik achterna gezeten. Voordat we er erg in hebben is het alweer tijd om te vertrekken, zodat we snel rechtsomkeert moeten maken. Precies 2 uur zijn we terug bij de ingang en hebben we nog even de tijd om wat te drinken te kopen.

Half 3 vertrekken we weer richting het hotel. Het is dan nog ongeveer 2 en een half uur rijden. Tijdens deze rit wordt het ineens afschuwelijk warm in de bus, blijkt de verwarming stuk. Noodgedwongen zetten we alle de ramen open voor wat frisse lucht, want het is echt niet te harden. Sommigen hoofden zijn inmiddels behoorlijk rood c.q. paars aangelopen door de warmte. Tijdens de rit maken we nog even een korte plasstop bij een tankstation. Rond 5 uur rijden we Puerto Madryn weer binnen waar we ons bij Plaza Mayo laten afzetten. We maken nog even een korte wandeling om de hoofden wat af te laten koelen van de verhitte rit en gaan daarna op zoek naar de Italiaan van de eerste avond, waar we heerlijk bijtijds met zijn tweetjes gaan eten. we gaan beide voor de ravioli, ma met pesto en ik met bolognese. We krijgen een mandje vol heerlijke broodjes en nemen allebei een halve liter water erbij. Rond half 7 zijn we uitgegeten en wandelen we op ons gemak via het strand weer terug naar ons hotel. Op het strand maak ik nog wat foto’s van de flamingo groep die nu wel heel erg mooi kleurt in het late avondzonnetje. We zijn heerlijk bijtijds terug op de kamer, zodat we lekker op ons gemak gaan douchen, nog wat tijd hebben voor de foto’s en het verslag en uiteraard ook nog de koffer moeten inpakken. Lekker bijtijds (half 10) liggen we op bed.