Home Peru Verder naar dag 2

Dag 1: Amsterdam - Lima
Zaterdag 18 oktober 2008

Om 10 voor half 6 word ik gewekt door een galmende wekker. Het duurt een paar seconden voordat ik besef, dat het eindelijk weer zover is. Er staat een prachtige reis voor de deur en over een klein uurtje begint hij eindelijk echt. We eten op ons gemak een lekker ontbijtje, waarbij we de laatste broodjes en beleg op maken. Om 10 over 6 gaat ineens de telefoon, het taxibedrijf, de taxi staat al voor de deur. Zijn ze nu helemaal gek geworden of zo. We moeten pas om kwart over 12 vliegen! Blijkbaar moeten we iemand in Groningen ophalen of zo. Hij moet toch echt nog even geduld hebben, want we zijn natuurlijk nog niet klaar. De taxi zou ons om half 7 ophalen en daar hebben we rekening mee gehouden. Om 5 voor half 7 zijn we klaar voor vertrek en lopen we richting de taxi. Het blijkt een busje te zijn die al helemaal vol zit met mensen. We vragen ons af of we nu in een keer naar Schiphol rijden. Om 10 voor half 8 komen we al op Schiphol aan. We moeten nog ruim 2 uur wachten voordat we onze koffers kunnen inchecken. We drinken op ons gemak eerst maar even een kopje melk en koffie bij 'Delifrance'.

Om kwart voor 10 kunnen we eindelijk inchecken en zijn we van onze koffers af. Aan de andere kant van de controle posten gaan we eerst op zoek naar een wereldstekker. We zijn toch niet zo gerust met het ding wat de ANWB ons heeft verkocht. In een van de elektronica winkels vinden we er eentje, die volgens de werknemers echt bruikbaar is in Peru. De stekker van de laptop past er in ieder geval in. Na onze aankoop gaan we weer lekker een kopje koffie drinken bij 'StarBuck'. Op de televisie schermen zien we ineens dat onze gate is veranderd van B12 naar B14 en dat de vlucht is vertraagd. Deze vertraging geeft ons weer een beetje hoop om toch nog Riet te kunnen ontmoeten, maar ook zij heeft een vertraging. Volgens het schema gaat ze om 12:25 landen, terwijl wij om 12:30 gaan vertrekken. Dat wordt dus lastig, maar misschien met een beetje geluk. En ja hoor, geluk hebben we! Ineens zien we een vliegtuig van Alitalia naar de gate van B11 taxiën. Vol verwachting staan we bij de gate te wachten. Na een lange stroom mensen zien we ze eindelijk aan komen. Blijverrast hangt ze enkele minuten later om onze nek. We kletsen kort bij en lopen gauw naar onze gate, waar men inmiddels ook is begonnen met instappen. Wat een geluk!

Om half 2 gaan we eindelijk de lucht in. We zitten met zijn drieën naast elkaar en hebben een ontzettend druk en beweeglijk meisje voor ons. De vlucht duurt gelukkig niet zo lang, zodat we na om 15:50 op de vluchthaven van Madrid landen. We hebben slechts een uurtje de tijd om bij onze volgende vliegtuig te belanden. Gelukkig verloopt alles verder op rolletjes en komen we netjes op tijd bij onze gate R14 aan. We kunnen direct instappen. We blijken de laatste stoelen aan de rechterkant van het vliegtuig te hebben. De laatste 4 stoelen worden gebruikt door de stewardessen. Om half 6 gaan we eindelijk de lucht in. Na een uurtje vliegen krijgen we al ons diner; heerlijke goulash met rijst. Tijdens de vlucht hoef ik me absoluut niet te vervelen, want in de stoelen voor ons zitten complete computers met allerlei spelletjes, films en series. Ik vermaak me prima in het spelletjes gedeelte met battleship, word traveler, elephant memory, hangman, invasion, mini golf, poker, solitaire, tetris en millionaire. Na een aantal uurtjes spelen ben ik het toch wel zat en zap ik over naar het film gedeelte voor de film; Indiana Jones and the kingdom of the krystal skull. Na de film is het tijd voor een tukje en sluit ik de ogen voor een uurtje. Aansluitend word er wederom een diner geserveerd; heerlijke aardappel puree met kip in saus.

Rond 5 uur (Nederlandse tijd) arriveren we op de luchthaven van Lima. Vanaf het vliegtuig worden we met de bus naar de terminal gebracht. Hier sluiten we achteraan in een rij voor de douane. Zo te zien zijn we niet het enige vliegtuig wat net geland is. We lopen in zigzag rijtjes voor de balies heen en weer, net als bij de 'Efteling'. Na de douane gaan we op zoek naar bagageband 3 voor onze koffers. We proberen tussendoor nog even wat te pinnen, maar dat lukt niet. Pinapparaat blijkt kapot. Eenmaal door de bagage controle gaan we op zoek naar onze reisleidster Mirjam. We gaan samen met Emmy en Corrie op zoek. Op een gegeven ogenblik komen we Adriaan tegen en die brengt ons naar Mirjam. Zij verteld ons direct waar we wel kunnen pinnen. Op het parkeerterrein ontmoeten we de rest van de groep. We moeten ongeveer 15 minuten wachten voordat we in de bus kunnen. De koffers kunnen niet allemaal onderin het bagageruim zodat er ook een aantal in de bus verdwijnen door de zijraampjes. Vanaf het vliegveld is het ongeveer 40 minuten rijden naar ons 'Hotel Santa Cruz'. Tijdens deze rit krijgen we aantal belangrijke zaken te horen zoals geen water drinken en vooral geen wc-papier door spoelen. Om half 1 (Peruaanse tijd) komen we bij ons hotel aan. Een klein uurtje later liggen we al op bed.