Terug naar dag 9 Home Peru Verder naar dag 11

Dag 10: Colca Canyon
Maandag 27 oktober 2008

Vandaag loopt de wekker extra vroeg af en wel om 5 voor 5. Vijf minuten later worden we via deurgeklop ook nog eens gewekt. Een half uurtje later zitten Colca Canyonwe al aan het ontbijt. Ik heb niet veel trek, maar prop toch het een en ander naar binnen. Om 6 uur vertrekken we met de bus naar de Colca Canyon. Jan is helaas te ziek om mee te gaan en blijft in het hotel. We rijden in een keer naar het beginpunt van de wandeling. Ik voel me nog steeds niet optimaal, mar besluit toch aan de wandeling deel te nemen. Een beetje frisse lucht doet misschien wonderen. Het pad kronkelt langs de kloof waar beneden de Río Colca stroomt. Helaas zien en horen we nog geen condors. Het pad begint toch wel erg zwaar te worden, zodat ik langzaam in mijn eigen tempo voor zet. Na een half uurtje lopen bereiken we het eerste uitkijkplatform. Het is er al een drukte van jewelste, maar de condors zijn in geen velden of wegen te bekennen. Ma wil graag verder lopen naar de top van de berg ‘Cruz del Condor’, maar dat zie ik niet zo zitten. Zodat ze samen met Astrid verder naar boven loopt. In de tussentijd voel ik me steeds rotter worden, zodat op een bankje in de schaduw ga zitten. Mirjam komt af en toe even polshoogte nemen. Plotseling begint iedereen te juichen en zien we hoog in de lucht een condor vliegen. Ik ben helaas te laat vKerkje Caolca Canyonoor een foto. Om 9:45 loop ik samen met Mirjam alvast naar de bus, maar halverwege het pad stort ik letterlijk helemaal in. Samen met ma en Otto aan mijn arm loop ik het laatste stukje naar boven. In de bus krijg ik ineens een vreselijke behoefte om over te geven, maar gelukkig kan ik het inhouden. De rest van de rit blijf ik achterin de bus liggen.

Vanaf het eerste uitkijkpunt rijden we verder naar een tweede, waar wederom slechts één condor vliegt. Na een stop van ongeveer 15 minuten rijden we weer verder. We maken een korte stop langs de kant van de weg en net voor een tunnel in de rotswand voor de prachtige terrasvelden van de Inca’s. Op deze plek staan natuurlijk weer diverse verkoopsters die hun koopwaar aanbieden. Voordat we terug naar het hotel rijden, maken we nog een korte stop in een dorpje waar een prachtige kerk staan. Op het plein van de kerk staan diverse bewoners die roofvogels hebben gevangen. Met deze vogels willen ze geld verdienen door toeristen foto’s te laten maken. Mirjam vraagt aan ons om dat niet te doen, omdat het natuurlijk helemaal niet goed is voor die roofvogels en als we het ook nog eens gaan gebruiken, gaan ze nog meer roofvogels vangen. En dat moeten we natuurlijk niet hebben.  Om kwart over 1 zijn we terug in het hotel en is er aansluitend de lunch. In duik direct mijn bed in, maar ma gaat uiteraard eerst even een hapje eten. Vlak nadat ze weer terug komt van de lunch, moet ik vreselijk overgeven en begint de diaree toe te nemen. De rest van de middag blijf ik in bed, terwijl de rest van de groep het dorpje Chivay en de warmwaterbronnen bezoekt. 's Avonds dineren ze in een restaurant met traditionele dansen. Aangezien dat dus een hele middag en avond programma betreft blijft ma bij mij. Als de groep weer terug is, komt Mirjam nog even polshoogte nemen. Ik ben nog steeds vreselijk moe en de diaree blijft aanhouden. Om 10 uur gaat het licht uit en hopen we maar op een goede nacht.