Terug naar dag 12 Home Peru Verder naar dag 14

Dag 13: Puno - Cuzco
Donderdag 30 oktober 2008

De wekker hebben we vanochtend niet nodig, want ma loopt al vroeg te keutelen. Ik heb heerlijk geslapen, maar zodra ik opsta beginnen de krampen weer. Om 6 uur gaan we op ons gemak naar beneden voor het ontbijt. We zijn de eerste. Ik probeer zoveel mogelijk naar binnen te proppen om de darmpjes aan het werk te krijgen, maar bij 3 bruine boterhammen stop ik toch echt. De bus is op tijd gearriveerd, dus we kunnen netjes volgens schema vertrekken en wel om 7 uur. We moeten wel een stukje lopen, want de straat van het hotel is afgesloten. Op het centrale plein zien we 1 grote bus staan. We hebben goede hoop dat de weg vrij is. Eenmaal in de bus ontstaat er verwarring om Wegversperringeen verdwenen rugzak bij de bagage. Het duurt even voordat we eruit zijn. De koffers op het dak worden er zelfs weer vanaf gehaald, maar om half 8 zijn we dan echt gereed voor vertrek.

We hebben maarliefst 3 chauffeurs, dus dat belooft wat. Het eerste stuk verloopt soepel en onze eerste stop is al rond half 10. Dit betreft slechts een plaspauze. We betalen 0.50 SOL en krijgen een toilet die niet kan doortrekken. We rijden gauw weer verder. De tweede stop is op het hoogste punt van deze reis namelijk op 4338 m hoogte. Hier bevinden zich weer de gebruikelijke stalletjes, Abra la Raya genaamd. Er lopen ook een paar bondgekleurde kindertjes rond met lama's. Na deze korte stop rijden we gauw weer verder bergafwaarts. Ineens houdt de bus stil en zijn we nieuwsgierig naar de reden. Astrid denkt haar camera op de wc’s te hebben laten liggen. Na een hoop gedoe hebben de chauffeurs een taxi geregeld, waar Astrid en Mirjam mee terug gaan rijden. Joke is inmiddels ook op de hoogte en is er heilig van overtuigd dat Astrid de bewuste camera gewoon om haar nek had toen ze terug naar de bus liep. Enfin, de hele rugzak wordt onderste boven gekeerd en ja hoor daar is de camera, wat een geluk! Bij een van de vele bochten zien we opeens 2 vrachtwagens aan de kant van de weg liggen. Ze zijn frontaal op elkaar geknald en de ravage is enorm. Gelukkig hebben we er geen last van en kunnen we met een beetje slalom werk er gewoon langs. Niet lang erna volgen de eerste wegblokkades. Allerlei troep, zoals stenen, takken en verkeersborden, ligt midden op de weg. Dit gaat nog een aardig eindje zo door, maar Uitzicht onderwegoveral kunnen we er gelukkig net langs.

Rond 2 uur hebben we eindelijk weer een korte plaspauze. Deze pauze kwam overigens niet van een leien dakje, want de chauffeur wilde in eerste instantie niet stoppen. Mirjam werd daarop erg boos, zodat er toch een stop kwam. In een klein dorpje, achter de kerk, kunnen we weer ons overtollige vloeistof kwijt. Op het plein voor de kerk staan weer diverse stalletjes met koopwaar. We zien er een erg leuke weekend tas staan en vragen naar de prijs, die blijkt maar 28 SOL. Van deze grote hebben ze ook nog een ieniemienie formaat, zodat we er 2 kopen voor 40 SOL. Om 3 uur arriveren, zonder verdere vertragingen, in ons hotel 'Andenes de Saphy' in Cuzco. We krijgen een kamer helemaal bovenin het hotel naast Tiny. We moeten hiervoor wel behoorlijk wat trappen lopen, want er is geen lift. Emmy en Corrie hebben een prachtige kamer met 2 verdiepingen en 4 bedden. Ze hadden de afgelopen tijd zoveel pech gehad, dat ze nu eindelijk eens een luxe kamer wilde. Nadat de koffers zijn gearriveerd, gaan we beneden een kijkje nemen. We krijgen van Mirjam een plattegrond en wat tips voor het diner. We besluiten eerst even op ons gemak lekker te douchen.

Rond 10 over 5 vertrekken we met zijn tweetjes naar Plaza de Armas op zoek naar het restaurant met dubbele naam. Deze kunnen we echter niet vinden, zodat we uiteindelijk in 'Bagdad Café' terechtkomen. We hebben een prachtig uitzicht over het plein en genieten van de tijd dat het nog licht is. We bestellen een Fettucine del Alfredo en Ravioli con Carne. Het smaakt beide prima, alleen de ravioli is een beetje weinig. Gelukkig voor ma, kan ik nog niet zoveel op, zodat ze een beetje van de alfredo kan mee pikken. Als we bijna klaar zijn, zien we Betty, Otto en Tiny voorbij lopen. Ze komen ook naar binnen. Betty heeft op de markt een nieuwe camera gekocht en Tiny een nieuwe rugzak. Na het eten maken we nog even een rondje over de Plaza de Armas en bekijken we wat winkeltje van de binnenkant. We zien heel wat leuke dingen, die we morgen kunnen gaan kopen. Rond half 8 zijn we terug op de kamer. We tutten nog even lekker wat na en werken de foto's en het dagboek bij voordat we onder de wol kruipen.