Terug naar dag 19 Home Peru

Dag 20: Puerto Maldonado - Amsterdam
Donderdag 6 november 2008

Ruim voor de wekker worden we wakker van onze laatste nacht op Peruaanse bodem. Het is nog lekker vroeg, zodat we tijd zat hebben om onze tas klaar te maken. Rond 7 uur lopen we naar voren voor het ontbijt. Er blijken heerlijke pancakes op ons te wachten, jammie, jammie, jammie. We krijgen een half uurtje de tijd voor ons ontbijt, want om half 8 vertrekken we al wandelend naar de boot. Die ons weer terug brengt naar het vliegveld. De boottocht duurt nu iets korter dan op de heenweg. De brug waar we namelijk overheen moeten is inmiddels gemaakt. We moeten nog wel even uitstappen, zodat we gescheiden van de bus oversteken om het gewicht te verdelen. Op het hoofdkwartier krijgen we onze koffers weer terug en hebben we de gelegenheid om ons te verkleden voor de lange terugreis. Als iedereen klaar is worden we naar het vliegveld gebracht wat slecht 5 minuten rijden is. Na het afscheid van Gilbert checken we in en beginnen we aan het lange wachten.

Om 12 uur vertrekken we vanaf de luchthaven van Puerto Maldonado. In een half uurtje vliegen we naar de luchthaven van Cusco waar de overige groepsleden bij ons instappen. Van Cusco is het ongeveer anderhalf uur vliegen naar Lima. Op het vliegveld van Lima aangekomen, nemen we afscheid van Mirjam en gaan we met de hele groep naar de incheckbalie van Iberia. Helaas blijkt de balie pas om 4 uur open te gaan, zodat we nog even geduld moeten hebben. Maar 4 uur wordt 5 uur en de heren die de paaltjes regelen, beginnen zo moeilijk te doen dat we het een beetje zat beginnen te worden. Gelukkig gaat het inchecken vlug als de balies eenmaal open zijn en hebben we nog tijd zat om even wat op ons gemak te gaan eten. Na de pizza gaan we op weg naar de tax balie en de controle posten, zodat we achter de douane onze laatste Sols kunnen uitgeven.

De laatste minuten wachten we op de banken voor de gate. Na diverse calls voor ene Rodriguez en Mario kunnen we om kwart over 9 eindelijk beginnen met instappen. We hebben weer een uitstekende plaats met veel beenruimte. Al snel na het opstijgen, krijgen we het diner voorgeschoteld, een heerlijke vlinder pasta. Na het eten gaan we een poging wagen voor een dutje en die slaagt wonderwel. Van 12 tot 6 zijn beide kompleet onder zeil. Heerlijk dat scheelt weer een enorm stuk van de vlucht. Om 8 uur (2 uur Europese tijd) komen we aan op de luchthaven van Madrid. Hier moeten we helaas weer ruim anderhalf uur wachten voordat we eindelijk het laatste stukje naar Amsterdam kunnen vliegen. In de tussentijd hebben we geloof alle winkels wel 3 tot 4 keer van binnen bekeken. Ondertussen natuurlijk ook nog 2 maal koffie gedronken met gebak. Bij de MacDonald eten we nog even, voordat we instappen, een heerlijke verse salade en een McMenu. Om 7 uur (Europese tijd) kunnen we eindelijk beginnen met instappen voor onze laatste stukje van de reis. Een klein half uurtje later vertrekken we dan eindelijk naar Amsterdam. Deze vlucht duurt 2 en half uur maar het lijkt wel het dubbele.

Om precies 10 uur landen we op Schiphol en zit de reis er bijna helemaal op. We moeten weer een aardig eindje lopen voordat we bij de kofferband aankomen. We hebben geen paspoortcontrole dus dat scheelt. Terwijl we staan te wachten op onze koffers nemen we alvast afscheid van onze groepsleden. Eenmaal door de bagage controle moeten we even zoeken naar de nieuwe taxibalie, want die is verplaatst. Het is er lekker rustig, dus we hebben goede hoop dat we een taxi voor ons alleen hebben. Terwijl we zitten te wachten kijken we naar Popstars. Na een uurtje worden we toch wat ongeduldig en vragen we ons af waarom het nou altijd zo lang moet duren. Op dat moment mogen we samen met drie andere mensen mee met onze taxichauffeur. We hebben toch nog geluk, want we worden als eerste thuisgebracht zodat we iets over 12 weer in onze vertrouwde omgeving arriveren.