Terug naar dag 18 Index Canadian Rockies

Verder met dag 20

Dag 19: Canmore - Calgary

Vrijdag 7 September 2007

Om iets voor half 8 word ik wakker en merk ik tot mijn verbazing dat de wekker niet is afgegaan. Gelukkig ben ik ondanks dat toch lekker op tijd wakker. Om 8 uur gaan we op weg naar het ontbijt. Vanochtend zijn we de enige gasten van Jacky, zodat we dus het rijk alleen hebben. We krijgen een heerlijk bontgekleurde omelet voorgeschoteld. We tafelen op ons gemak nog wat na met Jacky. Rond half 10 zijn we Jeroen ontdekt foute informatieecht gereed om te vertrekken, maar voordat we vertrekken bellen we nog een keertje naar huis. We nemen afscheid van Jacky en Jackson en zetten koers richting Calgary. We hebben besloten om via een omweg naar Calgary te rijden, zodat we eerst naar het visitor center van Peter Lougheed rijden. Dit blijkt midden in een verbouwing te zitten. We vragen naar wat interessante wandelingen in de buurt. We worden gewezen op het Canadian Mount Everest Expedition Trail (2,4km), wat zeer interessant schijnt te zijn. Zo gezegd, zo gedaan dus. We rijden naar het begin van de trail en parkeren de auto op de parkeerplaats. Het begin ligt een beetje verscholen in de bosjes. Het pad begint direct te stijgen. Het loopt de hele weg door een bos en we kruipen langzaam de hoogte in. Onderweg worden we door middel van informatieborden op de hoogte gebracht van wat hier allemaal in vroegere tijden gespeeld heeft. Op de top wordt ons een prachtig uitzicht beloofd over de omgeving, maar we hebben pech want de lucht zit potdicht met eronder een laaghangend mistveld.

Rond 1 uur zijn we weer terug bij de auto. We rijden nog even helemaal naar het einde van de weg en blijken nu tussen de Lower- en Upper Kananaskis Lakes te staan. Vanaf dit punt gaan we op weg naar een volgende wandeling en wel de Boulton Creek Trail. Onderweg zien we ineens in een modderpool een eland staan. We zetten de auto aan de kant van de weg en genieten van het uitzicht. Het Boulton Creek trail bezit van die leuke trailspots, maar ook hier vinden we echter weer geen brochures in het bakje. Jammer, want het maakt de wandeling toch wat interessanter. Onderweg komen we een paar nieuwsgierige Clark Nutcrackers en een eekhoorn tegen, die steeds een stukje met ons mee vliegen en loopt. HalverwegeDonderwolken onderweg naar Calgary het pad naderen we een mooi open stuk, maar ook hier hebben we last van de laaghangende mist. Af en toe zien we heel vaag wat berg toppen te voorschijn komen en het lijkt wel of er steeds ietsje meer sneeuw op ligt.

Half 3 zijn we terug op de parkeerplaats. We rijden nog even langs de modderpool, maar we zien dit keer helaas geen eland. Het weer is inmiddels omgeslagen en het begint te hagelen en sneeuwen. We besluiten om een flink stuk te rijden richting Calagary. Onderweg wordt het weer er ook niet beter op. Als we bijna de Kananaskis Country uitrijden, wordt het droog. Barrier Lake ligt er spiegelglad en beeldschoon bij en de mist begint langzaam op te trekken. We stappen hier even uit, maken wat foto’s en genieten uiteraard ook van het uitzicht. Na deze laatste stop verlaten we de Rocky Mountains en gaan we op weg naar de grote stad. In de verte zien we een enorme donkere wolk opdoemen. Het weer kan weer ieder moment omslaan, maar nu zitten we op de grote weg en hoeven we niet echt bang meer te zijn voor overstekend wild. Ondanks dat we de uit de Rocky Mountains zijn, is het uitzicht er niet minder om. De glooiende velden liggen vol met hooirollen die echt prachtig tegen de donkere lucht afsteken. We rijden nu in één keer door naar onze Westmount B&B in Calgary. We komen keurig rond half 6 aan. We worden verwelkomd door Judy en haar vriend Vince. We laden snel de koffers uit en gaan daarna al lopend op weg naar 'The Old Spaghetti Factory' voor het diner. We konden direct aan tafel, want het was bij lange na niet helemaal vol. We bestellen beide de Canelonni als hoofdgerecht en een Cookie Monster en een Mango Frosty als drankje. Rond half 9 zijn we klaar en wandelen we op ons gemak terug naar de B&B. Op de kamer vinden we 2 heerlijke chocolaatjes en een kaart van Judy om ons wederom welkom te heten in haar huis. De rest van de avond gebruiken we om de boel goed in te pakken, want morgen komt er helaas weer een einde aan ons avontuur. Tien uur zijn we uitgepakt en kruipen we voor de laatste keer op Canadese bodem onder de wol.