Terug naar dag 16 Home Canada
Verder naar dag 18

Dag 17: Tofino - Victoria

Zondag 11 Juni 2006

Wederom een dag die een half uurtje later begon. Ondanks dat halve uurtje extra waren we nog steeds ontzettend moe. Aan de ontbijttafel zaten een Canadees stel en Andrea & Marcel. Het was erg gezellig en er werd De stoeren jongens van Chemainusdan ook volop gekletst. Het ontbijt bestond uit een heerlijk soort warm appelgebak en een bord vers fruit. Rond half 10 waren we klaar met pakken en konden we vertrekken. Onderweg kwamen we leden van een marathon tegen. Het leek op een soort estafette, want de volgorde van type mensen klopte niet helemaal (als je begrijp wat ik bedoel). In het stuk naar Port Alberni kwamen we zelfs nog een beer op 4 meter afstand langs de weg tegen. Blijft een prachtig gezicht!

Onze eerste stop was rond 12 uur in het plaatsje Port Alberni. Hier bezochten we de 'Safeway' supermarkt, voor wat fruit en limonade. Vlakbij de supermarkt vonden we een telefooncel, waarmee we naar huis belden. Een klein half uurtje later reden we het stadje weer uit. Net voordat we het stadje verlieten, zagen we nog een hertje tussen het groen wegschieten. Het dorpje Coombs was onze tweede stop. Hier vonden we diverse antiekwinkeltjes, een midgetgolfbaantje, een plastic kasteel, het vlinderrijke Butterfly World en de Old Country Market, waar de geiten op het grasdak liepen. Na een klein rondje door het winkelstraatje reden we verder richting Chemainus. Het bijzondere stadje Chemainus bereikten we rond half 4. Langs de weg kwamen we al diverse prachtige wandschilderingen tegen. We gingen eerst even langs het toilet alvorens we het informatie centrum bezochten. Hier vonden we een kaartje met alle 33 wandschilderingen en de wandelroute. Deze prachtige wandschilderingen waren het resultaat van een renovatieprogramma van de gemeenteraad. Chemainus had namelijk grote economische problemen gekregen toen de reusachtige houtzagerij zijn deuren had gesloten. Canadese kunstenaars kregen de opdracht om op de kale muren van de gebouwen enorme wandschilderingen aan te brengen van de geschiedenis uit de streek. Dat het gewerkt heeft, is duidelijk te zien aan het aantal bezoekers want het was behoorlijk druk. Tijdens de wandeling genoten we ook nog van een heerlijk Italiaans ijsje (smaken=mint chocola + perzikyoghurt).

Inner Harbour van VictoriaNa ruim anderhalf uur hadden we de wandeling afgerond en alle schilderingen bekeken. Voordat we in de auto stapten, moesten we nog even onze ‘Hillside House’ B&B bellen omdat we uiteraard weer te laat waren. Onderweg kwamen we nog het bordje Goldstream Nationaal Park tegen, maar we besloten het toch maar niet te bezoeken want het was alweer erg laat en we moesten ook nog eten. Kwart over 6 kwamen we bij onze B&B aan. Onze gastvrouw Carol had haar voicemail niet afgeluisterd, zodat ze niet wist dat we te laat zouden zijn. Uiteindelijk viel het reuze mee. Nadat we onze koffers op de kamer hadden gezet, gingen we naar het centrum van Victoria voor het diner. We hadden van Carol een gratis parkeerkaart gekregen, dus dat was wel prettig. We gingen eerst op zoek naar 'Prince of Whales', een whalewatching bedrijf. Er was nog een plaatsje voor de volgende ochtend om 10 uur, maar Jeroen twijfelde nogal zodat we eerst maar besloten om wat te gaan eten.

Het nabij gelegen 'Millstone' restaurant leek ons wel wat. We bestelden beide een heerlijke zalmburger met patatjes en wat ice tea. Tijdens het eten kreeg ik Jeroen toch zo ver om toch voor die whalewatch tour van 10 uur te gaan, zodat we na het eten de kaartjes gingen bestellen. Voordat we terug reden naar onze B&B, bezochten we nog wat winkeltjes. Dat was maar goed ook want in het eerste de beste souvenirwinkeltje vond ik weer zo'n prachtige totempaal, die ik in Vancouver ook had gezien op de eerste dag van onze reis. Ik besloot om het nu meteen te kopen, want het risico te wachten tot Vancouver vond ik te groot. Aangezien ik tijdens de rest van de reis geen enkele totempaal meer had gezien. In hetzelfde winkeltje vond ik ook nog een leuk stukje glaswerk voor ma. Half 10 waren we terug op de kamer, waar we werden uitgenodigd voor een kopje thee. Ik sloeg het aanbod af, maar Jeroen vond het een goed idee. Ik ging alvast naar boven voor een heerlijke douche. Lekker bijtijds lagen we op bed voor een heerlijke nacht.