Terug naar dag 5 Home Canada
Verder naar dag 7

Dag 6: Banff National Park

Woensdag 31 Mei 2006

Na een goede nacht werden we pas om half 8 wakker, mooie tijd op direct op te staan. Eerst nog even gewassen alvorens we naar boven gingen voor het ontbijt. We bleken wederom niet de enige gasten te zijn. Er was ook nog een Nederlands echtpaar. Zij maakten de reis die wij in eerste instantie op het oog hadden, 'The Inside Passage'. We begonnen het ontbijt met een heerlijk bord vers fruit, daarna kregen we een roergebakken eitje met toast.

Om 9 uur vertrokken we via de Bow Valley Parkway naar de Johnston Canyon. Deze spectaculaire canyon lag ongeveer halverwege de Highway 93. We parkeerden de auto op de parkeerplaats enUpper Falls - Johnson Canyon begonnen aan de wandeling naar de Upper en Lower Falls. Na tien minuten wandelen langs een beekje door het bos kwamen we aan bij een bergkloof. Deze kloof had zich minder dan duizend jaar geleden gevormd toen gletsjers zich terugtrokken uit dit gebied. In relatief korte tijd heeft het water van de beek zich een weg gebaand door het zachte kalksteen. Over steigers liepen we dwars door de kloof. Erg mooi allemaal: de steile rotswanden, het heldere beekje beneden, de bomen die op de meest onmogelijke plaatsen groeiden, de sneeuw en het ijs dat nog op sommige plekken verborgen lag. We keken onze ogen uit. Een klein half uurtje na vertrek kwamen we bij de Lower Falls aan. Een mooie waterval van vijf meter hoogte.  Het was nogal druk, zodat we besloten om eerst door te lopen naar de Upperfalls, een wandeling van anderhalve kilometer. Via trappen ging het pad snel omhoog en daarmee verlieten we de bergkloof. We liepen verder door een bos van naaldbomen langs de rand van de kloof. Het was hier duidelijk veel minder druk dan op het pad naar de Lower Falls. Wel lekker eigenlijk. We kwamen verschillende keren kleine watervallen tegen, voordat we uiteindelijk bij de Upper Falls aankwamen. Vanaf het platform hadden we een prachtig uitzicht op de 20 meter hoge Upper Falls.  Het fotograferen werd wel wat bemoeilijkt door het opspattende water. Na een laatste blik, liepen we de 1,5 kilometer weer terug naar de Lower Falls. Ondanks dat het nog best wel druk was, worstelde ik me een weg over het bruggetje en in de uitgesleten rots. Lang heb ik er uiteindelijk niet doorgebracht, want ook hier spatte het water flink op. Vanaf de Lower Falls was het nog 0.8 kilometer lopen naar de auto.

Precies om 12 uur zaten we weer in de auto en gingen we op weg richting Lake Louise. Bij het visitor centre gingen we eerst weer even plassen en tanken. Bovendien leek het ons wel een leuk idee om even naar huis te bellen. We hadden tenslotte een telefoon kaart van 10 dollar gekregen. Het bellen bleek werkelijk niets te kosten. We hadden beide toch wel een minuut of 5 gebeld en er was in totaal slecht iets van 75 cent afgeschreven, ongelofelijk! Rond half 2 kwamen we bij Moraine Lake aan. Het was uiteraard weer een drukte van jewelste, maar daar merkten we eigenlijk helemaal niets van door de enorme pracht van dit meer. Er lag op sommige plaatsen nog een heel dun laagje ijs, wat een heel apart beeld gaf. Het water was prachtig azuurblauw. We beklommen een stenen berg die pal voor het meer lag. Deze plek was uitermate geschikt voor een paar prachtige foto’s, bovendien was het hier lekker rustig, want de meeste mensen waagden zich niet aan deze klim. We werden vrolijk vergezeld door diverse eekhoorntjes, die nieuwsgierig kwamen kijken of er iets te halen viel. Ruim anderhalf genoten we van het uitzicht en maakten we diverse foto's maar de tijd tikte door, zodat we met pijn is ons hart deze prachtige plek verlieten en verder reden we naar Lake Louise. Ook dit was een prachtig meer, alleen hadden we pech want de zon stond precies aan de verkeerde kant en het water was nogal gerimpeld door de zachte wind. We gingen op zoek naar een leuke wandeling in de omgeving. Ten westen van Chateau Lake Louise vonden we een bord met diverse trips. De wandeling naar Mirror Lake leek ons wel wat, Lake Agnes leek ons te ver. De eerste twee kilometer gingen dwars door het dichtbegroeide bos. Voordat het pad een bocht van 180 graden maakte, hadden we prachtige vergezichten over Lake Louise. Na ongeveer drie kwartier lopen kwamen we bij Mirror Lake aan. Het was eigenlijk niet veel meer dan een klein bassin met helder groen water. Het uitzicht en de omgeving vielen een beetje tegen, zodat we toch Moraine Lakebesloten om verder te lopen naar het op 2038 meter gelegen Lake Agnes. De wandeling voerde ons langs het ronde Mirror Lake verder naar boven. Het pad werd steeds steiler en gladder omdat er meer sneeuw verscheen, vooral het laatste stukje was echt levensgevaarlijk. Het pad was helemaal verdwenen onder de sneeuw, zodat we slechts de voetsporen van onze voorgangers konden volgen. Gelukkig ging alles goed en kwamen we, toch wel met ietwat knikkende knieën, boven aan. Het uitzicht was prachtig. Het meer was nog helemaal bedekt met ijs en sneeuw. De bergen rondom leken reusachtig doordat ze lekker afstaken tegen het witte meer. We bleken overigens niet de enige gekken te zijn die de weg naar boven hadden gewaagd. We namen even lekker de tijd om van de natuur en het uitzicht te genieten, voordat we weer naar benden gingen. Gelukkig liep er aan de andere kant ook nog een pad (dit was langer, vandaar dat we op de heenweg die andere hadden genomen) zodat we niet via dat enge glibberige pad naar beneden hoefden te gaan.

Ruim 3 uur later kwamen we weer bij Lake Louise aan, wat nu prachtig kleurde door de zon en spiegelglad was. We waren dus niet voor niets naar boven geweest. Ook hier maakten nog wat prachtige plaatjes voordat we op zoek gingen naar een restaurant voor het diner, want trek hadden we inmiddels wel gekregen. We besloten om niet al te veel moeite te doen voor een restaurant en het eerste de beste te nemen. Dat was snel gepiept, want in Louise Village vonden we het 'Mountain Restaurant'. Het was behoorlijk druk, zodat we even moesten wachten voordat we aan tafel konden. We hadden Tortelli en een BBQ Big burger besteld en ook dit ging erin als koek. Pas om 9 uur waren we uitgegeten en gingen we op weg naar huis. Onderweg maakten we nog even een korte stop bij de 'Safeway' supermarkt in Banff om onze voorraden aan te vullen. Rondom het stadje was heel veel wild te zien vooral elken, die waren er in overvloed. Rond half 11 waren we terug op onze kamer. We gingen nog snel even onder de douche en kropen daarna uitgeput onder de wol. Er was weer een prachtige dag voorbij!