Terug naar dag 5 Home Mexico
Verder naar dag 7

Dag 6: Antigua

Maandag 24 Oktober 2005

Na een onrustige nacht liep de wekker om half 7 eindelijk af. We hadden nog wat tijd om, voor het ontbijt, op het dak te genieten van het uitzicht. Helaas was het nogal bewolkt, zodat we weinig van de vulkaan Agua konden zien. Toen het zachtjes begon te regenen, besloten we naar de ontbijtzaalCentrale plein Antigua te gaan. We waren de eerste van onze groep samen met Ellen. We konden uit drie verschillende ontbijten kiezen: continentaal, americano of copin. Wat nou het verschil was tussen deze ontbijtsoorten was niet echt duidelijk. Alle borden bleken namelijk gevuld te zijn met precies dezelfde producten. Volgens Ellen was het gewoon te druk voor het personeel.

Om 9 uur vertrokken we al lopend vanaf ons hotel voor een rondleiding door de stad. Allereerst liepen we naar het centrale plein waar we een bezoek aan El Palacio Real Cabildo (gemeentehuis) brachten. Hier konden we een kijkje nemen in de werkplaats van de burgemeester. Vanaf de galerij hadden we een prachtig uitzicht over het centrale park. Vervolgens bezochten we de Kathedraal die aan de oostzijde van het Parque Central lag. Via een zij-ingang kwamen we in het gerestaureerde gedeelte van de kathedraal terecht. Slechts twee kapellen van de enorme kathedraal waren maar gerestaureerd en vormden nu de parochiekerk van San José. Het enorme bouwwerk (grootste uit de koloniale tijd) was niet bestand tegen de vele aardbevingen die het gebied vroeger te verwerken heeft gehad. De ruïne achter de kerk gaf ons een duidelijk beeld van de grootsheid van deze kathedraal. We liepen verder dwars over het Parque Central naar de 5 Avenida Norte, waar we de prachtige boog van Santa Catalina konden bewonderen. Deze, in 1833 gerestaureerde, boog verbond de twee gebouwen van het klooster met elkaar. Via deze loopbrug konden de De Kathedraalnonnen ongezien van het ene naar het andere gebouw lopen. Na deze prachtige boog liepen we de straat verder uit en kwamen we bij de grotendeels gerestaureerde Nuestra Señora de la Merced terecht. De façade van deze kerk was versierd met witte guirlandes van gepleisterde bloemen en wijnranken, die op de gele achtergrond een soort kantachtig patroon vormden. De rozenkrans, die de kerk als het ware om haar nek had, maakte het geheel mooi af. Ons volgende doel was het klooster Las Capuchinas. Dit bijzonder 'luxueuze' klooster werd in 1773 veranderd in een ruïne. Pas in 1943 is men begonnen met de restauratie. Bijzonder vond ik toch wel de ronde patio waar de 18 cellen voor de nonnen aanlagen. Elke cel was voorzien van een eigen toilet en nissen voor de heiligenbeelden. Onderaan de trap in de kelder van de Torre del Retiro vierde een meisje haar 15e verjaardag. Een speciale gelegenheid dat in Latijns-Amerika echt uitgebreid gevierd moet worden. De meisjes dragen een speciale bruidsjurk, die veel gelijkenis vertoont met een echte bruidsjurk. Dit meisje droeg een donkerblauwe jurk, wat vrij uniek was. Via de prachtige tuinen liepen we naar de uitgang van het klooster. Het laatste doel van onze rondleiding was de Jade fabriek (Concepción), die een aantal straten verderop lag. Uiteraard kregen we eerst een uitleg over het jade. Vervolgens konden we naar het productie proces bekijken, alvorens we naar het winkeltje werden geloosd om aankopen te doen. Na de Jade fabriek waren we de rest van de middag vrij.

Inmiddels was het kwart over 12. We besloten eerst even terug naar het hotel te gaan om wat spullen weg te brengen. Direct even wat gegeten en gedronken en vervolgens terug het stadje in. We besloten eerst naar de busterminal te gaan. Volgens Ellen was dat echt geweldig. Vanaf de centrale plein liepen we via de 4 Calle Poniente naar de kleurrijke markt. Achter deze markt lag de busterminal. Het was er een drukte van jewelste en het krioelden er van de mensen die op zoek waren naar de juiste bus. Busboys riepen door elkaar de bestemmingen van hun bus. Aansluitend liepen we over de enorme markt en probeerde ik her en der wat fotootjes te maken, maar dat viel niet mee. De meeste inwoners wilden namelijk niet gefotografeerd worden. Ze zijn bang dat hun ziel in het fototoestel zal verdwijnen. Vervolgens doken we de 'Artesania' markt in, waar een heleboel leuke en gezellige overdekte stalletjes waren. Ma heeft er uiteindelijk nog een leuk bloesje gekocht voor Q80,- Achteraf gezien veel te duur!

In een van de zijstraten vonden we een internetcafé, waar we probeerden om een mailtje te sturen. Helaas lukte het dit keer weer niet om het te verzenden, zodat we besloten om een telefoonkaart te kopen. Uit het mailtje van Richard De Busterminalbleek dat ze toch wel een beetje ongerust waren door al het nieuws over de orkaan Wilma. Ellen had verteld dat bellen hier in Guatemala best goedkoop was. Zodoende kochten we een kaart van Q30.- waarmee we ruim 3 minuten konden bellen, zodat iedereen weer gerust was. We besloten direct onze portemonnees aan te vullen bij een van de pinautomaten. Uiteraard lukte dit niet in een keer, maar uiteindelijk kwamen we toch met de benodigde hoeveelheid geld weer naar buiten. Terwijl we terug liepen naar ons hotel, kwamen we Wim tegen die het best lastig vond om de dag te vullen met interessante plekjes. Terug op de kamer weer even wat gedronken en het boek erbij gepakt waar we nog meer naar toe konden gaan. Het was tenslotte zonde om op de kamer te blijven zitten, terwijl er buiten zoveel bijzonders te zien is. Na het bezoek aan onze kamer gingen we op zoek naar ‘Nim Pot’ waar ook een heleboel leuke souvenirs te vinden waren. Met een pakje Guatemalteekse koffie (Q31.-) in de hand gingen we naar buiten en liepen we terug naar de markt bij de busterminal. We gingen zo op in het bekijken van de vele stalletjes en koopwaar, dat we via allerlei kleine weggetjes in het hart van de markt kwamen en dat was nog veel uitbundiger en interessanter om te zien, omdat hier bijna geen toeristen liepen. Binnen een mum van tijd was het half 5. We besloten wat te gaan eten bij ‘Corvialsa’, een gezellig en koloniaal restaurant. We kozen beide voor het gerecht Que Pasta, wat bestond uit een bord heerlijke pasta met kip en broccoli. We kregen een apart schaaltje met kaas, dat uiteraard helemaal op ging. Na het eten maakten we nog een korte wandeling over het centrale plein, maar dat was maar van korte duur. De zon was inmiddels ondergegaan en de temperatuur was behoorlijk gezakt. Rond half 6 waren we terug in het hotel waar we een heerlijke warme douche namen. We vermaakten ons de rest van de avond met spelletjes en chipjes. Voordat we het wisten was het 10 uur en tijd om te gaan slapen.