Terug naar dag 7 Home Mexico
Verder naar dag 9

Dag 8: Meer van Atitlán

Woensdag 26 Oktober 2005

Ondanks dat we deze ochtend heerlijk konden uitslapen, waren we om half 7 al klaar wakker. Helaas waren we Opstapplek voor de boottocht over het meerte vroeg voor het ontbijt, zodat we eerst nog even een kleine wandeling rond het hotel gingen maken. Kwart over 7 konden we terecht voor ons ontbijt en werden we vergezeld door Iebeltje en Tjerkje uit Friesland. Het ontbijt bestond uit een enorm bord met vers fruit en overheerlijke pancakes.

We vertrokken om 9 uur van de kade voor ons hotel met de boot naar het dorpje San Antonio Palopó. Onderweg kwamen we langs de monding van de Rio Panajachel, deze was wel 3 keer zo groot als normaal door de vreselijk overvloedige regenval tijdens de orkaan Stan. San Antonio Palopó lag op nog geen half uurtje varen van ons hotel. We maakten een kleine wandeling door het dorpje, waarbij we langs een winkeltje kwamen waar we konden worden aangekleed in traditionele stijl. Wilma vond dit prachtig en liet zich kompleet restylen. Het eindresultaat was prachtig. Ze had een prachtige corte (rok) aangekregen en haar haar was versierd met een kleurrijke liston (haarband). Na de nodige foto’s gingen we weer verder het dorpje in. De mensen waren erg op zich zelf en slechts een paar bleven ons stug volgen tot bij de boot. Uiteraard werd er ook van alles geprobeerd om wat te verkopen.

In het tweede dorpje Santa Catarina Palopó waren de sporen van Stan duidelijk zichtbaar. Het was hier en daar nog een behoorlijke bende van aarde en puin. We wilden niet dat men dacht dat we ramptoeristen waren, zodat we slechts een kort bezoek aan de kerk brachten. Vervolgens liepen we weer naar de boot, die ons weer terug naar ons hotel bracht. Rond half 1 arriveerden kwamen we bij de hotelkade aan. We gingenDe was doet men gewoon in het meer even snel naar de kamer voor een plas om vervolgens direct weer naar buiten te gaan op zoek naar leuke souvenirs in de Avenida Santander. Allereerst gingen we op zoek naar een telefoonkaart om te bellen, maar we werden echt van het kasje naar de muur gestuurd en niemand bleek een fatsoenlijke kaart te verkopen. Ze hadden wel kaarten, maar die waren te goedkoop en daar hadden we niets aan. Tijdens het heen en weer lopen gelijk maar wat limonade en chips gekocht voor Q25,- Aangezien we geen succes hadden met de telefoonkaart probeerden we maar weer een e-mailtje te sturen, maar dit keer hadden we helemaal geen toegang tot de functie 'bericht verzenden'. Uiteindelijk gaven we het op en besloten we ons te storten op de koop van leuke en mooie souvenirs. Aan het einde van de Avenida Santander vonden we een leuke souvenirwinkel, waar we twee mayaschilderijtjes kochten voor Q175,-. Inmiddels waren we aardig bepakt en bezakt, zodat we eerst even wat besloten weg te brengen naar het hotel. Eenmaal op de kamer had ik het in mijn hoofd gekregen dat ik toch wel graag een Guatemalteeks masker wilde hebben, dus gingen we weer terug de stad in. Bij het eerste stalletje vond ik een hele mooie, die ik door afdingen (Q110-Q50) voor Q65,- meekreeg. Toch nog even doorgelopen in de hoop nog wat leuks te vinden, maar rond half 5 waren we het geslenter zat en gingen we terug naar onze kamer voor een verfrissende douche.

Rond 6 uur gingen we naar beneden voor het diner. We liepen langs de tuin en hoorden dat de tuinsproeier aanstond en dat was eigenlijk wel lachwekkend want het had net enorm geregend. In het restaurant bleken we de eerste gasten te zijn. We kozen weer voor hetzelfde recept als gister, heerlijke spaghetti bolognese. Al gauw volgden er dit keer nog meer leden van onze groep, zodat we niet meer de enige in het restaurant waren. Een uurtje later zaten we al op de kamer en pakten we onze visa kaart om vervolgens bij de receptie onze rekening te betalen. De rekening van vanavond zat er nog niet bij, zodat er druk getelefoneerd en gerend werd. Uiteindelijk kwam de rekening op Q434,- en konden we betalen. Het was wel raar, want de rekeningen waren verschillend terwijl we beide dagen precies hetzelfde hadden gegeten en gedronken. Voordat we definitief gingen slapen hebben we nog wat spelletjes gespeeld, maar om 9 uur vielen mijn oogjes al behoorlijk dicht, zodat we vroeg onder de wol kropen.